Festliga fredag
Idag lyxade vi till det och avslutade arbetsveckan med en tvårättersmeny. 
Varken min man eller jag är så mycket för förrätt så vi skippade det och körde på en lättare varmrätt och en dessert. Fredagsmiddagen ska både gå snabbt och vara lätt att laga. 
Till varmrätt fixde jag till en fisksoppa med saffran. Det var första gången jag gjorde den och vi blev väldigt nöjda med resultatet. Inte sista gången jag gör den, men jag vet redan nu att jag kommer att göra lite annorlunda då jag inte är så förtjust i varma räkor.
Till soppan åt vi ett vitlöksbröd, som jag inte hade bakat. De gör så goda bröd som säljs i affären.
Fisksoppa med saffran 
4 portioner
  • 400 gram torsk
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 morötter
  • 5 dl fiskbuljong
  • 15 babyplommontomater
  • 2½ dl matlagningsgrädde
  • ½ gram saffran
  • 200 gram räkor
  • 1-2 msk pressad citron
  • salt
  • vitpeppar
  • smör till stekning
Tärna fisken och salta den. 
Låt fisken stå.
Finhacka den gula löken och skär morötterna i slantar.
Fräs gul lök och morotsslantar i smöret.
Pressa i vitlöksklyftan.
Häll över buljongen och låt allt småputtra i drygt 10 minuter.
Halvera tomaterna.
Tillsätt saffran, grädde, fisk och tomater och låt det puttra ytterligare i 5-10 minuter.
Smaka av soppan med citronsaft, salt och peppar.
Servera soppan med ett gott vitlöksbröd.
Till efterrätt blev det idag en pannacotta med mörk choklad smaksatt med jordgubbar och en jordgubbspuré till det. Den är tacksam då man kan förbereda den dagen innan, vilket jag gjorde. Pannacotta kan man smaksätta i stort sett hur man vill och variera med säsongens frukter och bär efter tycke och smak.
Mörk chokladpannacotta med jordgubbspuré 
6 portioner
  • 2 gelatinblad
  • 5 dl vispgrädde
  • ½ dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 100 gram mörk choklad smaktsatt med jordgubb
Lägg gelatinbladen i blöt i 5 minuter.
Koka upp vispgrädde, strösocker och vaniljsocker i en kastrull.
Ta kastrullen från plattan och bryt chokladen i mindre bitar och rör ner dem i grädden. Rör tills all choklad har smält.
Krama ur vätskan ur gelatinbladen och smält dem i den varma gräddchokladen.
Häll upp i portionsglas och ställ dem i kylskåpet i minst 3 timmar.
 
Jordgubbspuré
  • 200 gram jordgubbar, färska eller frusna
  • ¾ dl strösocker
Sjud jordgubbarna tillsammans med sockret i 3 minuter.
Ta kastrullen från värmen och mixa jordgubbarna till en slät puré.
Låt svalna.
Skeda över ett par matskedar av purén över pannacottan strax innan servering.
 
Nu sitter vi i soffan och är så där lagom mätta och belåtna. Det blir inget mer gjort här ikväll, utan vi slappar resten av vår vakna tid.
 
Imorgon är det en ny dag och vi tar nya tag med lite av varje. 
Hoppas att ni har det bra där ni är och att ni tittar in här till mig snart igen.
#1 - anna

Fisksoppan lätt verkligen god ut...måste prova den. Ha en fin helg. kram

Svar: Du kan säkert byta ut torsk mot lax. Det gör nog jag nästa gång. Kram
Viktoria Grönqvist Alvin