Sweet sixteen
I somras fyllde min dotter 16 år. Det är inte utan att de amerikanska traditionerna gör lite "intrång" i de svenska, framförallt vad det gällde tårtan som min dotter önskade sig. Hon är väldigt medveten om vad det är hon vill ha och hur det ska se ut. Det är bra på många sätt, då slipper jag fundera över vad jag ska göra och ta beslut.
Det kom en bild via sms på en tårta som hon hade fastnat för, stilen och färgerna var hon säker över hur hon ville ha. Tårtan skulle vara täckt med sugarpaste och fyllningarna skulle vara med jordgubbssmak och vanilj.
Sagt och gjort, det var bara att sätta igång.
När jag bakar tårtbotten som ska fyllas med grädde eller mousse har jag ett favoritrecept från min gamla Sju sorters kakor. Det är väldigt lätt att lyckas med och man får en fin hög botten som är lätt att dela i flera delar. 
 
Tårtbotten 
  • 4 ägg
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 dl potatismjöl
  • 2 tsk bakpulver
Värm ugnen till 175 grader.
Smörj och bröa en form som är ca 26 cm i diameter.
Vispa ägg och scker riktigt pösigt.
Blanda mjölet och bakpulvret i en skål.
Rör försiktigt ner det i äggsmeten.
Häll det i formen och grädda den i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter.
 
Tårtan skulle fyllas med jordgubbsmousse och vaniljkräm. Jag tog beslutet att det tredje lagret skulle vara med jordgubbar blandade med lite grädde för att få en fyllning som blev lite saftigare.
Ni som har följt min blogg vet hur olika vi tycker i den här familjen om vaniljsås och min dotter vill gärna ha Marsansås och Marsankräm. Då fick det bli Marsankräm i tårtan, enkelt för mig.
Men att köpa jordgubbsmousse i pulverform tar emot... Det är faktiskt väldigt enkelt att göra själv.
 
Jordgubbsmousse 
  • 200 gram jordgubbar (färska eller frysta)
  • 0,75 dl strösocker
  • 4 blad gelatin
  • 2,5 dl vispgrädde
Lägg gelatinet i blöt i ca 5 minuter.
Koka upp jordgubbar och strösocker i en kastrull och låt det koka i ungefär 3 minuter.
Ta bort kastrullen från plattan och mixa jordgubbarna till en slät puré.
Smält gelatinbladen i den varm purén och låt det sedan svalna.
Vispa grädden och blanda i jordgubbspurén.
Låt stelna i kylen i minst två timmar.
 
När man ska klä en tårta med sugarpaste måste man täcka tårtbotten förstt med ett lager med smörkräm. Det gör man för att annars kan tårtfyllningarna blöda igenom och du får då en tårta som kanske inte ser så vacker ut som du hade tänkt dig.
 
Smörkräm 
  • 150 gram mjukt smör
  • 3 dl florsocker
  • 0.5 dl kokande vatten
  • 1 msk vaniljsocker
Vispa ihop smör, florsocker och vaniljsocker till en krämig massa.
Häll i lite kokande vatten i taget under tiden som du vispar.
Vispa tills du får en konsistens som du är nöjd med.
Den får inte vara för kletig, då blir det bara svårt att få ett jämnt och snyggt lager på tårtbotten.
Vispa krämen i ca 10 minuter totalt.
 
Lägg gärna ihop tårtbotten med de olika fyllningarna dagen innan så att tårtan hinner sätt sig.
Bred ett jämnt lager med smörkrämen på tårtbotten och täck den med sugarpaste.
 
När jag bakar tårtor som ska täckas med sugarpaste så beställer jag den på nätet. Det är smidigt då man kan både välja färg, så slipper man färga in den själv, och så kan man köpa i den smak som man önskar. Är det så att den rätta färgen inte finns så använder jag mig av vit sugarpaste som jag färgar in med hjälp av pastafärg. Det fick jag göra med min dotters tårta då jag inte kunde hitta den rosa nyans som hon önskade sig. Bokstäverna skar jag ut med hjälp av text som jag hade skrivit ut på papper först för att sedan laminera så att de blev mer hållbara. Mycket pyssel blev det, men roligt var det.
 
Jag skulle gärna vilja gå en kurs och lära mig hur man kan göra olika mönster, former och annat med sugarpaste. Det tror jag skulle vara riktigt roligt så att man kan bygga upp en snygg tårtfasad.
 
Sist vill jag ge er alla ett litet råd på vägen!