Mjuk pepparkaka
Vilken bra dag det har varit idag. Jag har haft fullt upp med att städa, baka men också ta mig tiden att sitta ner och bara njuta små stunder mellan varven. Allt har bara flutit på och jag är helt nöjd med min prestation. Om det är så att det ligger en, två eller tre dammråttor i hörnen, ja va fasen, de ska ju fira jul de också.
Min prestationsnivå på julen, eller bjudningar och högtider över huvudtaget, har jag verkligen sänkt. Det är ju inte hur rent och städat jag har det som har betydelse. jag vill ju ha folk här hemma som har det roligt och trivsamt i mitt sällskap och är det så att de inte gillar hur det ser ut hemma hos mig då finns det två alternativ. Antingen träffas vi hemma hos den personen varje gång eller så träffas vi inte alls. Det är ju trots allt inte det yttre som räknas.
 
Idag passade jag på att baka en mjuk pepparkaka till svärfar. Det var dags för prästen att ha samtal med svärfar och hans barn inför den stundande begravningen och under tiden blev det en liten fika också. Det är något speciellt med en fika, det gör att ett samtal kan bli så mycket lättare och man kan småprata om lite annat också under koppen kaffe eller te som man dricker. 
Då det är mycket annat på agendan så passade jag på att baka en mjuk pepparkaka till deras fikastund då det inte kräver så mycket varken för- under- eller efterarbete. Man hinner ju en hel del annat under tiden kakan står i ugnen. I en mjuk pepparkak så ingår det oftast gräddfil vilket gör att kakan blir lite stabbig. Det recept som jag bjuder på idag innehåller inte det och det innebär att den blir lite lättare och luftigare.
 
 
 
 
Mjuk pepparkaka 
1 stor eller 2 mindre kakor
  • 4 ägg
  • 4 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 250 gram smör
  • 1 dl vispgrädde
  • 5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk nejlika
  • 2 tsk ingefära
  • 2 tsk kanel
Garnering
  • florsocker
  • ½ dl frusna lingon
 
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt pösigt.
Smält smöret och tillsätt grädden.
Blanda vetemjöl, bakpulver, nejlika, ingefära och kanel i en bunke.
Tillsätt msmöret och mjölblandningen växelvis tills allt är välblandat.
Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen, 175°, i ca 40 minuter.
Kakan är färdig när stickan är torr när du kollar den.
Stjälp upp kakakn på ett fat och låt den svalna under en bakduk.
När kakan har svalnat så pudra över florsocker och garnera med frusna lingon.
 
Det märks att man har ledigt då jag inte tar mig tid att sätta mig ner och skriva fören lite senare på kvällen. Det är en härlig frihetskänsla att få göra som man vill vid vilken tid man vill för man har ingen tid att passa och får sova hur länga man vill på morgonen. Mer ledighet åt folket!
 
Njut av tiden du har!
#1 - Maria

Åh så gott..älskar mjuk pepparkaja

Svar: Visst är det gott! Det är något speciellt med den kakan. 😋
Viktoria Grönqvist Alvin

#2 - j u n i t j e j

Så gott det är med en mjuk pepparkaka!

Svar: Visst är det! Synd att man oftast inte bakar den året om. Det är den värd! Ha det gott!
Viktoria Grönqvist Alvin