Oplanerat och spontant
Som jag har skrivit förut så är jag inte riktigt nöjd med den svenska sommaren och hur den har varit hittills. Hade man kunnat reklamera den så hade jag gjort det vid det här laget.
Men istället för att sitta i soffan och slöa hela dagen, ja vi tar det lugnt på morgonen och myser med kaffet i soffan ganska länge, så tog vi beslutet att ta en liten dagstripp till Västervik och göra lite ärenden där. Ni som aldrig varit i Västervik, till er säger jag bara: Åk dit på sommaren någon gång under din livstid! Det är en kuststad och därför en sommarstad, med det utbud som man kan vänta sig av en mindre stad. Man kan fördriva ett par dagar både inne i staden och njuta av sol och bad ute på Gränsö, där det både finns chans att unna sig spa, men även ett och annat undangömt badställe. Så väl värt ett besök.
Vi gjorde våra ärenden och sedan bestämde vi oss för äta något. Då tog vi beslutet att gå till vårt favoritställe där man kan ta en fika alternativt äta något lite lättare som en sallad till exempel, nämligen på "Tant Grön" som ligger mitt i staden. Här sitter man i en mysig miljö, antingen inomhus eller ute på gården, och jag rekomenderar att vara där innan eller efter lunchtid om du vill ha en sittplats och kunna sitta i lugn och ro, för det är många som har detta ställe som sin favorit.
 
Kaffe på "Tant Grön" i fina koppar.
Senare på kvällen så bestämde vi oss för att åka in till Vimmerby och gå på Warmbadhuset. Ni som inte är härifrån kan jag berätta att det spelas musik av lokala förmågor varje måndagkväll i juli. Detta sker utomhus utanför Vimmerbys gamla varmbadhus och det är oftast ganska mycket folk som kommer dit och lyssnar. Det är en härlug stämning och de som uppträder är allt från 10-års ålder och uppåt till pensionärsåldern kan jag tro. Samtidigt är Warmbadhuset öppet och där inne finns det en konstutställning att titta på. Så det blir mycket kultur av skilda slag under kvällen. Detta är också väl värt ett besök och har du vägarna förbi Vimmerby, så passa på.
 
Dessa oplanerade och spontana dagarna blir oftast väldigt bra, för då hinner man inte ha några förväntningar på vad som ska hända. Det blir ju lättare med åren att göra dessa spontana aktiviteter då alla våra barn är mer eller mindre vuxna. Så det här blev nog inte den sista spontana resan under denna semester.
 
Ha det gott!