Tre färger på morötter
Nu börjar det bli skördetid för en del grödor i trädgårdslandet. Olika sorters sallad, rädisor, persilja och dill har jag plockat av ganska länge nu och till och med sått en andra omgång av, men igår så plockade jag upp de första morötterna för säsongen. De var riktigt fina och goda och jag tycker att det är så härligt att kunna gå ut i landet och dra upp en morot för att bara knapra på. Råa morötter är inte min favorit, men att ta en egenodlad från landet, ja då tycker även jag att det är smaskens. Sen är det ju inte sämre att det är olika färger på dem och inte enbart oranga, det blir lite tråkigt i längden. Jag väljer ofta att så de vanliga grödorna är i de lite mer udda frövarianter som finns, dels för att det är vackert att se på men även det att jag vill testa på lite annat och göra trädgårdsodlingen till något med mycket färg och att man blir glad över det man drar upp.
 
 
Jag fick en liten idé vad man skulle kunna göra med dem för att kunna avnjuta dem till middagen. Ni som någon gång har gjort snabbinlagd gurka kommer att känna igen receptets ingredienser, för det är precis samma som till det. Resultatet blev över förväntan och det passade riktigt bra till spagetti och köttfärssås som tillagades här. 
Jag skar slantar av morötter för hand då de behöver vara tunna för att kunna "dra åt sig" smakerna från lagen, men du gör givetvis som du själv vill. 
 
 
Snabbinlagda morötter 
  • 5 morötter
  • 2 dl vatten
  • 2 msk ättikssprit
  • 4 msk strösocker
  • knippe persilja
Hacka persiljan ganska fint.
Blanda samman alla ingredienser och se till att strösockret löser upp sig.
Skiva morötterna tunnt och lägg dem i lagen.
Låt dem dra i minst 3-4 timmar innan du servera dem.
Håller sig ett par dagar i kylskåp.
 
Jag valde bladpersilja, men det går bra med vilken persilja du har tillgång till.
 
Gårdagens eftermiddag bjöd på regn- och åskväder här som höll i sig hela kvällen. Himlen mörknade och det låg olika lager av mörka moln innan det verkliga ovädret drog igång. Det är verkligen fascinerande vad  naturen kan åstadkomma.
 
Var rädd om dig!