Djur eller odjur?
Vilken härlig dag det har varit! Nu har värmen verkligen kommit och även att det inte har varit strålande solsken, inte hos oss i norra delen av Småland iallafall, så har det varit helt underbart att vara ute.
 
Hittade denna lilla krabat idag i trädgården. Någon som vet vad det är?
 
Jag passade på att städa av altanen, pollengult överallt, och stökat runt lite i trädgården. Då jag tog ett varv i trädgårdslandet och plockade bort lite ogräs och det som var visset så hittade jag dessa tråkiga djur eller som jag ser det odjur i form av mördarsniglar. Jag vet att det är många i detta land som har problem med dem och det är ett dilemma som inte är så roligt att tampas med.
Min sallad har jag i år satt i en låda för att förhindra så gott det går från att den ska bli attackerad av denna mördarsnigel, men det hjälpte tyvärr inte. När jag lyfte på bladen så hittade jag flera stycken därunder. Så idag gick jag till affären och köpte mig, eller rättare sagt så skulle den bjudas bort, en öl till snigelfällan. Förra året köpte jag ett litet hus där botten är en skål för ölen som jag hade i ett annat land då, men nu ansåg jag att huset fick vara i salladslådan, allt för att rädda det som räddas kan.
 
Min snigellfälla för att fyllas med öl.
 
Kvällarna går jag och plockar sniglar men det är ju inte alltid så lätt att se dem. Sen använder jag även det "snigelgift" som finns att köpa i form av små blå pellets. Det hjälper ganska mycket och gör så att vi får kan ta vara på det mesta av det vi odlar, men när det som nu har regnat en hel del så försvinner pelletsen ganska fort och jag med mitt minne har svårt att komma ihåg att titta i landet om det finns något kvar eller inte. Men nu kör jag en omgång igen så får vi se vad resultatet blir.
 
Fantastisk himmel vid halv tolv-tiden igårkväll. Hoppas på lika vacker ikväll!
 
Njut alla av den fina söndagskvällen och var rädda om er!