Baka, baka björnbärskaka
Torsdag idag och det innebär bakning. Jag hade en liten längtan efter att få röra ihop en söt, sockrig smet att få avnjuta nybakad till eftermiddagskaffet.
Som ni kanske redan vet så är bakning en sorts terapi för mig där jag får chansen att bearbeta olika saker som hänt och det var vad jag behövde just nu. Och nu efteråt när jag sitter här i soffan och har precis ätit upp de sista kaksmulorna från tallriken och den sista kaffedroppen har druckits upp, ja då ska jag erkänna att jag mår bra. Gårdagens bekymmer och funderingar känns som bortblåsta och de beslut jag tog igår känns helt rätt. Dagen har varit bäst!
Det som blev bakat idag kom till av en ren tillfällighet och beroende på att min björnbärsbuske har så mycket bär i år. Jag plockar av i omgångar och fryser in men behöver också göra av med en del samtidigt. Idag blev det dock bakat på frysta bär då jag hade fryst in det jag plockade igår och det fanns inga mogna på busken just nu. Med en frosting med smak av kola toppad med flagad mandel blev den mjuka kakan en god avslutning på middagen och det bästa är att det finns kvar tills imorgon också!
 
 
Björnbärskaka med kolafrosting 
Botten
  • 3 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 150 gram smör
  • ½ dl vispgrädde
  • 4½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 dl björnbär
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
Smält smöret i en kastrull och häll i grädden.
Rör ner smörblandningen i smeten.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten så den blir slät.
Häll smeten i en form, ca 25x35 cm, klädd med bakplåtspapper.
Strö över björnbären över smeten och tryck ner dem lite försiktigt.
Grädda kakan mitt i ugnen, 175°, i 30 minuter.
Låt kakan svalna.
 
Frosting
  • 200 gram philadelphiaost
  • ½ dl kolasås
  • 1 dl florsocker
  • flagad mandel till dekoration
Blanda philadelphiaost, kolasås och florsocker i en skål.
Vispa tills smeten blivit slät.
Bred frostingen över den avsvalnade kakan och dekorera med flagad mandel.
Skär kakan i lagom stora rutor.
 
 
 
Du kan byta ut björnbären mot hallon, plommon, päron eller något annat bär eller frukt du gillar. 
 
Tallrikar arvegods, gafflar loppisfynd, handduk IKEA.
 
Imorgon är det fredag och det gillas här i huset. Vår planering för morgondagen är att köra lite skräp till tippen då snickaren har varit borta i det nya huset och börjat riva lite väggar. Det är inte färdigrivet än men vi börjar få en hint om hur det kommer att bli med det nya köket och vi tror att det kommer att bli helt suveränt bra. Men det blir en del skräp som inte går att elda upp och här hemma i villan så har jag plockat ihop en hel del som vi inte ska ha kvar, så det kan bli ett lass eller två till tippen imorgon.
 
Njut av livet!
#1 - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

gott

Svar: Ja, verkligen gott!
Viktoria Grönqvist Alvin

#2 - ɑ n n i k ɑ

Super mumsigt :D

Svar: Ja absolut!
Viktoria Grönqvist Alvin