Gräddtårta med jordgubbar
Sitter och tittar igenom mina bilder och gör ett litet fåfängt försöka att skapa någon sorts ordning i oordningen på min externa hårddisk. Jag ska erkänna att det går inte alls något vidare, så jag har mer eller mindre gett upp det för stunden.
En gnutta slarvmaja bor det i mig men även en pedantpelle, allt beroende på vad det gäller för något. Man skulle kunna säga att det beror vilken grad av intresse det finns hos mig. Jag skulle tycka att ha ordning och reda på mina bilder skulle vara ett stort intresse och underlätta en hel del för mig, men nej inte idag. Så det får vara till en annan dag när det kanske är mer intressant.
 
Det som slog mig när jag tittade igenom alla bilder som är tagna under juli månad är att det blev många tårtor bakade. Det var tårtor till mig och min familj, men även till vänner och bekanta. 
Den senaste tårtan som jag bakade var till min fina väns pappas begravning. Det var en utmaning för mig då jag skulle prestera fyra likadana tårtor till ett visst klockslag. Att få själva utseendet på dem lika var inte utmaningen utan tidsåtgången. Då jag gjorde gräddtårtor ville jag helst garnera dem samma dag som de skulle levereras, då grädden annars har en viss tendens att torka lite för mycket för min smak och jag som är tidsoptimist fick det lite svettigt på slutet av dekorerandet av tårtorna. Men jag hann men hade ingen tid till godo ska jag erkänna.
 
Det bev en somrig jordgubbsgräddtårta med fyllning av jordgubbskompott, rabarberkompott och vaniljmousse. Det är den tårtan som jag bakade till midsommar men då i ett mindre format. Den här gången bakade jag tårtor i storleken 12 bitar per tårta och mitt recept är för en tårta förutom rabarberkompotten som räcker till två tårtor.
Då jag tycker att tårtan är så god och att det fortfarande går att få tag på fina jordgubbar så får ni den i repris här igen.
 
 
 
Jordgubbstårta 
12 personer
 
Botten
  • 4 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl potatismjöl
  • 1 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en bunke.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten och blanda väl.
Häll smeten i en smord och mjölad form, 24 cm i diameter.
Grädda kakan i nedre delen av ugen, 175°, ca 30 minuter.
Stjälp upp kakan och låt den svalna.
 
Jordgubbskompott
  • 125 gram jordgubbar
  • 35 gram strösocker
  • 1 tsk citronsaft
  • 1 gelatinblad
Dela jordgubbarna i mindre bitar.
Lägg gelatinbladet i blöt ca 5 minuter.
Koka ihop jordgubbar, strösocker och citronsaft och låt det puttra i ca 5 minuter.
Krama ur gelatinbladet och smält det i den varma kompotten.
Häll upp på burk och låt svalna.
 
Rabarberkompott
  • 250 gram rabarber
  • 1 dl strösocker
  • ½ vaniljstång
  • 1 gelatinblad
Skala och skär rabarberna i centimeterstora bitar.
Blötlägg gelatinbladet i 5 minuter.
Dela vaniljstången och skrapa ur kärnorna.
Lägg rabarber, strösocker, vaniljfröna och vaniljstången i en kastrull.
Låt det koka samman i 5-10 minuter tills rabarberna har blivit mjuka.
Fiska upp vaniljstången.
Krama ur gelatinbladet och smält det i den varma kompotten.
Häll upp på burk och låt svalna.
 
Vaniljmousse 
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 dl vaniljsås
  • ½ dl strösocker
  • ½ tsk vaniljsocker
  • 3 gelatinblad
  • 2 dl vispgrädde
Blötlägg gelatinbladen i 5 minuter.
Rör samman creme fraiche, vaniljsås, strösocker och vaniljsocker till en jämn smet.
Värm lite av blandningen i en kastrull.
Krama ur gelatinbladen och smält dem i den varma smeten.
Blanda ner detta sedan i resten av smeten.
Vispa grädden ganska fast.
Vänd ner den i smeten och blanda väl.
Låt stelna i kylskåp eller fyll din tårta med en gång om du använder dig av en tårtring.
 
När jag bakar tårtor så fyller jag dem helst dagen innan den ska ätas. Det gör dels att tårtan sätter sig, den sjunker inte ihop och bottnarna drar till sig både fukt och smak vilket ger en saftigare tårta.
Jag använder mig oftast av den springform som jag har bakat tårtan i när jag monterar den och det ger fördelen av att jag inte behöver vänta på att kompotter och mousser ska stelna utan jag kan lägga ihop den med en gång. Har du inte tillgång till det så rekomenderar jag dig att vänta tills kompotterna och moussen har stelnat en aning, då det annars lätt rinner ut och det gottaste försvinner...
 
Montering 
Dela tårtbotten i tre delar.
Bred ett lager med jordgubbskopott på det första lagret och ovanpå kompotten ett lager med vaniljmousse.
Lägg på del nummer två och bred ett lager med rabarberkompott på den och ovanpå kompotten ett lager med vaniljmousse.
Lägg på den tredje delen.
Låt gärna tårtan vila i kylskåpet till nästa dag.
 
Garnering 
  • 5 dl vispgrädde
  • färska jordgubbar
  • florsocker 
Vispa grädden ganska fast.
Bred eller spritsa grädden över hela tårtan.
Garnera med jordgubbar.
Pudra florsocker över jordgubbarna.
Avnjut tårtan riktigt kylskåpskall.
 
 
 
Nu skulle jag vilja kunna skriva att jag ska gå ut och njuta av solen och värmen, men tyvärr så tittar den bara fram här ibland idag och vindarna är ingen ljummen sommarbris utan mer svala vindar som stundtals tar i ganska bra. Istället tar jag nog och gottar ner mig i soffan en stund med en bok och en kopp kaffe. Det är himla härligt det också!
 
Ta hand om dig!
#1 - FrökenTV, bloggen om tv och film

gud vad gott

Svar: Ja det är den verkligen!
Viktoria Grönqvist Alvin