Känslor av böcker
Jag är en människa som älskar att läsa en stund på kvällen innan jag släcker lampan och låter John Blund tar över för några timmar.
Beroende på vilken bok, vad som händer dagen efter, mitt humör och trötthet så kan dessa lässtunder bli lite olika långa. Det kan vara allt från en kvart till flera timmar där jag bläddrar fram sida efter sida och avverkar kapitel efter kapitel. 
Att sedan få avsluta en bok, läsa den sista meningen på det sista bladet i det sista kapitlet kan bli en känslosam historia av olika slag. Det finns gånger då jag har andats ut av lättnad att nu är boken äntligen slut, skrattat så tårarna har runnit för avslutet har varit så dråpligt komiskt men väldigt många gånger så har tårarna flödat av sorg då slutet har berört så mycket så att det har varit svårt att somna.
 
Igår läste jag de sista kapitlen i boken "Livet efter dig" av Jojo Moyes och lämnades med kinder våta av tårar och ett hjärta som värkte av sorg. Att man kan bli så berörd av en bok, en fiktiv berättelse där jag har mött människor som inte är av kött och blod men har blivit levande i mitt sinne med hjälp av författarens skicklighet i sitt skrivande. 
Det är inte första och absolut inte sista gången som jag kommer att drabbas av detta och hur knasigt det än låter så längtar jag till nästa gång det kommer att hända . Att en bok med papperssidor fyllda med ord kan beröra så mycket...
 
 
 
Nu är det ganska tomt på mitt nattduksbord och jag vet inte riktigt vad jag längtar efter att få läsa. Ni kanske har några bra boktips till mig? 
Jag är nästintill allätare vad det gäller böcker och testar gärna okända författare inom olika genrer, vilket gör att upplevelserna blir många och varierande. Att läsa om människoöden och upplevelser i olika delar av världen är lika intressant som att läsa om genomsnittssvensken i ett litet vanligt samhälle någonstans i vårt avlånga land, bara orden ger avtryck så är jag nöjd.
 
Ta hand om dig!
#1 - Jeanette

Håller med dig om att den boken är mycket bra, berörande och gripande. Det finns en fortsättning som heter Arvet efter dig som jag läste i våras och den är också värd att läsas. Säg till om du vill låna den 😊

Svar: Har hört från andra om boken, att den ska vara bra. Tänker läsa den men behöver nog "smälta" den här först. Hör av mig när det blir aktuellt. ☺
Viktoria Grönqvist Alvin

#2 - Leena

Jag gillar det mesta. Hjorth & rosenfeldts deckare är jättebra. Men även Katerina Janouschs serie om Cecilia Lund, och feel-good-böckerna om Rosengädda. Just nu testar jag Jussi Adler-Olsens första bok. Avskydde första kapitlen men nu är jag fast!

Svar: Böckerna om Cecilia Lund har jag läst och gillar dem skarpt då det är bra blandning av allt möjligt som händer i livet. Är ingen jättefan av deckare i för stora mängder men feel-goodböckerna kanske ska testas. Började med fjärde Millennium-boken igår men vet inte riktigt vad jag ska tycka än så länge.
Viktoria Grönqvist Alvin