Unna sig
Att köpa saker till sig själv kan orsaka olika sorters känslor. Det kan vara känslan att man köpte det helt i onödan och framförallt vid fel tidpunkt då pengarna kanske hellre skulle ha lagts på något annat lite mer nödvändigt, känslan av en ånger/pinsamhet då det inte alls var lika fint som man tyckte att det var i butiken/på nätet och man nästan skäms över att man hade så dålig smak just då för stunden, men det kan också skapa känslan av att det här var jag verkligen värd och det här är jag nöjd över att jag köpte eller unnade mig.
 
 
 
Hjärtat är inköpt på Lönneberga slöjd och snickeri i Vimmerby.
 
Den sistnämnda känslan inföll idag då jag var och hämtade mitt hjärta som jag hade beställt i en hantverksbutik i stan. Jag var inne där i förra veckan för att köpa en present, men fick även syn på några fina hjärtan som var dekorerade med citat och lite annan utsmyckning. 
Då jag är lite kräsen och tyckte inte att den utsmyckning som var på passade riktigt mig frågade jag om det gick att beställa utan och till min stora glädje så gick det alldeles utmärkt att göra det och med ett väl utvalt citat gick jag ut från butiken, nöjd med min beställning.
Så idag tog jag mig tid att åka dit och hämta mitt hjärta som nu skulle vara färdigt. Bakom disken stod en äldre dam, hon brukade inte jobba där annars berättade hon än när det behövdes, och hon frågade mig om det skulle vara en present så jag ville ha den inslagen. Jag svarade henne nekande och fortsatte att berätta att jag skulle ha det själv. -Det ska jag unna mig, fortsatte jag. Hennes svar på det gjorde mig så varm i hjärtat då hon sa: -"Det gör du rätt i att unna dig! Man unnar sig saker alldeles för sällan nu förtiden."
Jag blev lite förvånad också av hennes raka och ärliga svar då hon inte sa det i försäljningssynpunkt utan det kom verkligen från hjärtat. Jag blev så glad av hennes svar och vi fortsatte att prata om ditt och datt en bra stund efter att köpet var genomfört.
 
Så härligt det är när man kan ta sig tid att bara prata helt bekymmerslöst med en helt okänd människa i ett möte som sker helt oförutsätt där man ger bort lite av sin tid och får så mycket tillbaka.
I dagens jäktade samhälle så existerar dessa möten nästan aldrig längre. Man skyndar iväg till nästa ställe eller hem för att hinna med så mycket som möjligt innan man stupar i säng för att orka med nästa dag, som ser likadan ut. Allt var inte bättre förr, men jag tror ändå att de spontana och oplanerade möten som skedde i affärer eller på stan förr i tiden höjde livskvalitén hos alla människor. För hur eller hur så mår vi bra av de fysiska möten vi får till och ett sådant möte har jag unnat mig idag!
 
Ta hand om dig!
♥