Året som gått
 
 
Då sitter jag här, den sista dagen på året som vi har benämnt 2016. Ett år där det har hänt mycket positiva saker för mig som person. Inga större dramatiska förändringar och händelser utan mer ur det perspektivet där jag har gått ur situationer och känt mig stärkt och med en gnutta mer självkänsla och självförtroende. Ett år där jag har tagit steget fram och gjort saker som jag aldrig i mitt liv trodde att jag skulle våga och har ibland tagit steg ut på helt okända marker, varit skakig i benen i början men efter hand har jag sträckt på ryggen och kommit ut på andra sidan med känslan av att vara oslagbar. 
Om jag ska summera mitt år med en enda låt som visar mycket av detta så är det en låt av en ung man, 30 år fyllda och vid namn Danny Saucedo, vars sång "Våga släppa taget" där texten på något vis har stärkt mig i mig själv, gett mig den där känslan av att det är okej att inte alltid ha kontrollen och gå i det inrutade utan att det är rätt att våga fortsätta sin egen väg... 
 
 
 
Mitt år har förstås innehållit mycket bakning. Den mesta har varit för eget bruk, men jag har under det här året fått en hel del förfrågningar från släkt, vänner och bekanta om jag har velat hjälpa dem. Det har varit allt från 50-årskalas till 3-årskalas, student, dop och begravning. Livets alla skeden gestaltas på så många olika sätt, allt från känslor och kläder till bakverk.
Det största det här året var dock när Aftonbladet hörde av sig och jag fick mina 15 minuter "of fame". En liten artikel om min rabarberkladdkaka som publicerades i deras nätbilaga. Stort för mig!
 
Då det gäller vårt hus så har det varit full fart i renoveringen i perioder. Det har i stort sett avspeglat oss som personer då vi inte orkar så orkar vi inte och då får det vara lugnt och när det finns energi så använder vi oss av den. 
Vi påbörjade renoveringen av köket redan i slutet av förra året men med negativa händelser som skedde då så blev det mer eller mindre stillastående under en längre period. Men nu är vi i stort sett klara med köket, det finns alltid något litet som ska dit så som en liten list här och lite "duttmålning" där, och känslan att få flytta in och börja jobba i det nya köket nu i december har varit en underbar känsla för mig, som älskar att tillbringa den mesta tiden i just det rummet.
Resterande delar av huset tar vi eftersom och vi startade i rätt ände av huset då det alltid blir en sorts kedjereaktion när man väl börjar att renovera. Nu har vi ett nytt år framför oss som nog kommer innehålla någon tapetrulle och målarfärg...
 
 
 
Vad det gäller den nyttigare delen av vad jag åstadkom under året så var det mycket träning som stod på schemat under året fram till augusti. Jag både löptränade och stryrketränade och trivdes bra med det, dock kunde vissa stunder kännas som ett tvång, men när väl träningsskorna var på fötterna så gick det jäkligt bra. Tyvärr har hösten och vintern inte varit någon aktiv period för mig vad det gäller just den biten, men nu kommer det ett nytt år och det är aldrig försent för att ta tag i saker och ting, så även träning!
 
Sommaren blev en period då vi var hemma under vår semester. Vi passade på att besöka Warmbadhuset flera gånger under sommaren och deras musikkvällar. Det är verkligen ett arrangemang som jag kan rekomendera om man som jag älskar musik. Att få lyssna till lokala musiker som är så fantastiskt duktiga utomhus i en så härlig miljö som Warmbadhuset erbjuder är som balsam för själen.
Det blev även några enstaka dagsresor, men annars så passade vi på att njuta här hemma av att bara vara eller att pyssla på gården eller i huset. 
Jag försökte mig på att driva grödor i trädgårdslandet, men som ni kanske minns så hade vi bevattningsförbud i många delar av vårt land, så även här, och jag hade varken orken eller lusten att bära vattenkannor i den mängd som behövdes, så tyvärr blev inte skörden så stor som jag hade önskat. Dock fick jag en jättebra skörd av tomater på plantor som jag hade drivit upp från frön. Dessa syltade jag in och vi kan fortfarande njuta av dem till maten.
Jag provade på att göra fläderblomschampagne, vilket smakade så där rent, men som drinktillbehör var den bra samt fläderbärsmarmelad. Att ta vara på det som finns på gården är bara roligt och visst blir man lite stolt över att kunna visa upp att det här har jag gjort, alldeles själv.
 
Vad det gäller mina barn så har det hänt en hel del där också och då på den positiva sidan.
Min son som i år fyllde 22 i maj har skaffat sig sambo, vilket gör att jag känner att han har tagit ett stort steg i livet. Det kanhända inte låter som någon stor sak, men både för honom och hans tjej, men även för mig, så förändrar det livet och den roll man har i relationerna till varandra. Jag som mamma kan känna att jag måste ta steget tillbaka, inte för att min son vill det utan mer för att jag måste lära mig att släppa taget och inte vara den där hönsiga mamman som jag kan vara ibland. 
Dottern som i somras blev myndig har flyttat hemifrån då hon studerar på annan ort. Som tur var så fick jag äran att vara den som körde flyttlasset och nu när alla känslor har landat så känns det helt okej att ha henne på annan ort, det tar ju faktiskt bara dryga timmen med bilen om det skulle vara så. Även i relationen till min dotter har jag fått tänka till och ta steget tillbaka även här, vilket är jättenyttigt för mig. Ni kommer ihåg det här med att våga släppa taget.
 
Det här året har lärt mig mycket, både den lätta och den svåra vägen vilket jag ser själv avspeglar sig i mina inlägg här. Ju tröttare och mer negativt inställd jag har varit till det som händer i livet desto mer filosofisk har jag varit i mitt skrivande och har livet bara flutit på då har det varit mer lättsam läsning för er. Men det är så livet är och något som jag har accepterat. Den enda som kan göra förändringar i mitt liv är jag själv och jag väljer vilka jag vill göra.
 
Jag hoppas att ni alla får ett gott avslut på det gamla året och en härlig inledning på det nya!
Gott Nytt År!
 
Ta hand om dig!