Helgens arbete i köket
Oj vad den här helgen gick fort! Tiden har bara rusat iväg och den här lovveckan som jag har förärats med, den försvann också i ett snabbt tempo.
 
Veckan i sig har innehållit mest köksrenovering och planering mer på detaljstadiet. Det är i och för sig den roligare planeringen, tycker jag som älskar att inreda och "piffa". Dock är vi inte där riktigt än men det närmar sig...
 
I veckan som kommer så hoppas vi att mattläggarna kommer och lägger in mattan. Den mattan som läggs i köket kommer att fortsätta ut i den inre hallen där trappen upp till övervåningen går. Det blir ganska stor area som ska läggas, 4x8.4 meter, så vi är tacksamma att det är proffessionella människor som utför det. 
 
Mannen har varit jätteduktig och börjat att skruva ihop våra köksskåp från IKEA. Det blir ju lite skruvar och spikar som ska dit och det är inte riktigt min grej att göra sådana saker då jag gärna vill att det ska gå fortare än vad som är nyttigt, med andra ord blir det lite slarvigt då jag gör det, så den arbetsuppgiften lämnade jag mer än gärna över till älskade mannen.
 
 
Då det nu även inkluderar den nedre inre hallen i vår renovering så har jag nu under helgen tagit bort all masonit som har suttit över den panel som finns i hela nedre hallen och fortsätter upp i trappen och till den lilla hallen som är på övervåningen. Panelen är så kallad bröstpanel, men då det är högt i tak på nedre våningsplanet, 2.70 meter, så är panelen ganska hög. Av någon anledning, antar att det var modet som bestämde, så täcktes alla ytor, paneler och spegeldörrar med masonit som sedan målades. Lättskött? Javisst. Snyggt? Absolut inte!
Masoniten spikades fast med små spikar och jag tror att jag under helgen har dragit ut säkerligen minst 200 spikar ur denna panel. Det är mycket jobb med den att återställa den i fint skick, men vi anser att det är värt det för att återställa huset i den forna glans som det en gång hade. Vidare i projektet så ska den oranga och gröna väven som har suttit sedan 60-talet bort och ersättas med en tapet av något slag. Lite sugen på en ljus storblommig tapet i skira pastelliga färger. Vi får väl se vad det kan bli.
 
Färgvalet från förr är inte riktigt min stil.
 
 
 
Imorgon efter jobbet tror jag att jag ska ta en sväng till tapethandlaren en sväng och titta vad det kan finnas för fint att tapetsera insidan på skafferiet med. Vem vet jag kanske hittar något till hallen också.
 
Nu är det dags att plocka ihop inför morgondagen då det är tidig morgon på jobbet som gäller. Det tar emot lite nu när man har vant sig vid att vara ledig och kunna styra dagarna som jag vill. Samtidigt kan det vara skönt med lite rutiner igen i vardgen.
 
Ta hand om dig!