Fridfulla fredag
För en del är fredagen en dag då man ska hitta på en hel del skojsigheter och fira in helgen och de två dagar av ledighet som man har förtjänat så väl efter en veckas jobb.
Jag tänker lite tvärtom, att fredagen är den dag då jag bara vill boa ner mig i soffan och gärna då med mysbyxorna på. Sitta där i mitt soffhörn och bara vara framför TV:n, helt kravlöst och lugnt. Jag ställer inga stora krav på hur kvällen ska vara i vårt hem mer än att jag vill känna lugnet.
Det kan kanske låta trist, men för mig är det ett sätt att varva ner och ladda energi till lördagen och söndagen, som jag gärna kan låta vara händelserika. 
 
Jag har blivit duktigare att lyssna på kroppen och framförallt vad huvudet talar om för mig och att kunna sätta stopp innan det är försent. Då jag har sett på nära håll hur livet kan bli om man inte bromsar i tid så har jag blivit försiktig och aktar mig verkligen för att hamna i den situationen där det har gått över gränsen.
Människor får tycka att jag i vissa fall är tråkig som inte hänger med eller drar igång en massa saker, men känner jag att det kostar på för mycket då är det inte värt det. Det är min kropp och knopp som jag ska dras med och då vill jag att den ska vara i den bästa trim som går, dels för min egen skull men även för mina närmaste. De vill säkerligen ha en fru/mamma/dotter/svägerska/svärdotter som kan befinna sig i nuet de tillfällen som ges och att jag har något att tillföra dem och ge dem den del av mig som jag vill i det skick som de förtjänar. 
Något som man kan tro om detta är att det är jobb eller andra fysiska aktiviteter som tar den energi och gaist som man har och man inte kan släppa, men vi får inte glömma att det även kan vara en eller flera människor som är det som gör att man inte kan bromsa. Vissa människor har högre tröskel för vad de kan klara av och ett högt och intensivt tempo fungerar för dem medans det för mig inte alls blir bra, det snurrar på för fort. Det är så lätt att man faller in i någon annas tempo och inte reflekterar över hur det fungerar. Det gäller att våga lyssna på kroppen och ta sig en funderare över vilket liv man lever.
 
För min del har det på sätt och vis påverkat allt som jag gör och hur jag hanterar det jag gör. I början när jag startade upp bloggen lade jag mycket fokus på min bakning, vilket jag älskar att göra, men har på mitt kloka vis nu insett att med de arbetstider jag har just nu finns inte den psykiska möjligheten att se till att det finns nybakade kakor flera dagar i veckan. Jag har helt enkelt fått prioritera om här också. Nu får ni istället höra mycket om mina tankar och funderingar, men med de fina kommentarer jag fick från två av mina kollegor idag så förstår jag att det inte gör det minsta för er. Och ni har möjligheten att inte läsa det jag skriver, så det är het klart ert val. Självklart vill jag ha er här som mottagare av mina tankar, så du är så välkommen att stanna här hos mig!
Jag lever mitt liv i lugnet just nu och tar fredagen som den kommer, vilket jag trivs väldigt bra med. 
 
 
 
Ta hand om dig!
#1 - Maria

Håller med att det är så mysigt att ta det lugnt på fredagar.
Kram

Svar: Ja den slår lördagkvällen stort! Kram
Viktoria Grönqvist Alvin