Macarons med vit choklad och hallon

Här blev det lite ofrivilligt inneväder idag trots en lovande inledning på dagen. Det började med skön temperatur ute, dock molntussar i ganska stor mängd, men solen tittade fram lite då och då. Vi skulle bjuda svärfar på kaffe, och det gjorde vi, men tyvärr så kom det världens skyfall när vi satt ute. Tur att det fanns ett stort parasoll för de som vågade sig kvar ute. Jag var inte en av dem kan jag meddela.

Idag vågade jag mig på att baka Macarons för andra gången i mitt liv. Jag kan erkänna att det gick bättre den här gången än vad det gjorde första gången, så övning ger färdighet. Några gånger till så kan jag nog kanske lyckas med allihopa på plåten.

Här är ju fördelen på min sida då jag kan välja ut de som ser finast ut för att visa er och det anammade jag idag när jag fotograferade. Nu är det inte enbart ögat man äter med så de Macarons som inte blev å fina smakar precis lika bra som de som blev jämna och släta.

Jag gjorde dem ganska små och fyllde dem med en liten klick hallonkompott i mitten och spritsade lite frosting med smak av vit choklad runt omkring. Jag tycker om när det händer något när man tar en tugga, att man blir lite överraskad.

När du gör dessa är det viktigt att du följer den mängd som står vid varje ingrediens. en digitalvåg är ett jättebra redskap i köket, inte bara till Macaronbakning utan till mycket annat också. Så ska du investera i något till köket så är det ett bra köp med en digitalvåg.

 

  

Macarons med vit choklad och hallon 

Macarons

  • 90 gr äggvita
  • 2 msk strösocker
  • 110 gr mandelmjöl
  • 170 gr florsocker
  • pastafärg alt. hushållsfärg
Vispa äggvitorna tills den blir fluffig.
Tillsätt strösockret och fortsätt vispa tills det blir ett fast skum.
Blanda mandelmjöl och florsocker i en bunke.
Sikta ner mjölblandningen i äggskummet.
Tillsätt pastafärg alt. hushållsfärg och blanda runt försiktigt.
Spritsa ut rundlar på två bakplåtsklädda plåtar, storleken på rundlarna ska vara som en femkrona.
Låt plåtarna med Macarons stå och "torka" i rumsvärme ca en timme.
Grädda en plåt i taget nederst i ugnen, 125°, i 20 minuter.
De är färdiggräddade om de släpper från bakplåtspappret.
Låt dem svalna på plåten.
 
Frosting 
  • 60 gr rumsvarmt smör
  • 100 gr Philadelphiaost
  • 60 gr vit choklad
  • 4 dl florsocker
Smält chokladen i vattenbad.
Rör samman smör och Philadelphiaost i en bunke.
Tillsätt den avsvalnade vita chokladen och florsockret.
Rör/vispa tills du får en krämig massa.

Hallonkompott 

  • 300 gr hallon
  • 1 ½ dl strösocker
  • 2 ½ gelatinblad
Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Koka samman hallon och strösocker i en kastrull ca 5 minuter.
Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält ner dem i de heta hallonen.
Häll upp på burk och låt kompotten bli kylskåpskall.
 
 

Montering 

Lägg en liten klick hallonkompott i mitten på underdelen av en Macaron.
Spritsa en ring runt kompotten med chokladfrostingen.
Lägg på en Macaron som ett lock ovanpå.
Förvara kakorna i kylskåp.

Både frostingen och hallonkompotten är väl tilltagen i mängd. Frostingen kan du använda att dekorera cupcakes med och hallonkompotten smakar alldeles utmärkt till pannkakor eller våfflor tillsammans med lite vispad grädde. Kompotten fungerar jättebra som tårtfyllning också om du har tårtbakning på gång, men den håller sig ganska länge i kylskåpet om du förvarar den i en burk med tätslutande lock. Lite som att spara sommaren på burk!

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Resten av dagen här får vi se vad det är som händer. Min man styr lite i degt nya köket och monterar täcksidor på de skåp som är kvar. Det går framåt i sakta mak, men det går framåt. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på, men något blir det kan jag lova, har lite för mycket energi i kroppen för att kunna sitta still och inget göra.

 

Ta hand om dig!

#1 - Cissi

Gud så gott det lät. kanske ska testa att göra dessa efter vaniljkrämen i dag.. Blev en massa äggvita kvar...

Svar: Ja lite lagom små och söta. Det gäller att ta vara på allt som blir kvar.
Viktoria Grönqvist Alvin

#2 - Emelie Karlsson

Vad fina dom blev! Ser jätte gott ut

Svar: Tack så jättemycket! Lite lagom stor för att man ska få ta två. 😉
Viktoria Grönqvist Alvin