Minicupcakes
Idag har jag haft tråkigt. Riktigt uttråkad och har haft en rastlöshet i kroppen som jag inte riktigt har vetat vad jag skulle lägga den på. Vädret har inte riktigt varit inbjudande till att vistas utomhus och städa kan man ju inte göra för jämnan! Trots att det skulle behövas både här och där i våra skrymslen och vrår.
 
Men ur tristessen så föds det kreativitet, även om det kan dröja en stund. Min kreativitet går ju oftast ut på bakning och så blev det den här dagen också. 
 
 
 
För någon vecka sedan så passade jag på att beställa hem lite bakpryttlar som jag tyckte att jag behövde. Det fick följa med några söta små minicupcakeformar i härlig pastellig gul, grön och rosa. Nu har jag ingen minicupcakeplåt än, men det gick förvånandsvärt bra att ställa dubbla formar i en vanlig muffinsplåt.
I samma veva som jag klickade hem formarna så lyckades jag med att köpa en koppling till spritsen där man kan använda upp till tre olika färger samtidigt. Självklart var jag "tvungen" att testa den också idag.
Resultatet blev små söta pastelliga cupcakes alldeles lagom till en kopp kaffe. Eller förresten.. när de är så små får man ta två...
 
 
 
Minicupcakes 
12 stycken
 
cupcake
  • 75 gram rumsvarmt smör
  • 50 gram strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg
  • 75 gram vetemjöl
  • knappt 1½ tsk bakpulver
Vispa smör, strösocker och vaniljsocker riktigt luftigt.
Tillsätt ägget och rör om ordentligt.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten och se till att det blandar sig väl.
Placera ut formar i en minicupcakeplåt eller dubbla formar i en vanlig muffinsplåt.
Fyll formarna till 2/3 med smet.
Grädda dem mitt i ugnen, 180°, i 7-10 minuter.
Låt dem svalna under bakduk på galler.
 
frosting 
  • 75 gram rumsvarmt smör
  • 3 dl florsocker, siktat
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk citronsaft
  • hushållsfärg/pasta
Rör samman smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft till en jämn smet.
Om du vill ha frostingen flerfärgad så dela upp den i det antal skålar som du vill ha färger och blanda till den kulört du vill ha.
Spritsa fina mönster på cupcakesen.
 
 
 
 
 
Kakfatet är en present från svärmor och svärfar för flera år sedan, radion från Clas Ohlson.
 
Tänk att idag är det den sista juni! Tiden går lite för fort för min smak och jag vill ha en sommar och ledighet som verkligen är utdragen och lite seg så att jag hinner att njuta länge. Visst, jag har många veckor framför mig av ledighet och fria dagar att göra vad jag vill med, men av någon konstig anledning så går dessa lediga dagar alldeles för fort. Är det någon mer än jag som tycker det?
Av den anledningen så tänker jag ge mig själv en utmaning under juli månad att ta en bild om dagen, på precis vad som helst, och sedan göra ett collage av dem. Det svåraste här blir för mig att komma ihåg att ta det där kortet, men min mobil är ju allt som oftast med så det får bli kort av lite sämre kvalitet ibland, men det kan det vara värt.
Att sedan titta tillbaka på collaget och minnas dessa dagar då det hände något speciellt eller ingenting alls är nog en bra påminnare för mig om att det har hänt saker vissa dagar, då jag ibland har lite svårt att se det själv. Det kanske är en utmaning som du också vill hänga med på? Så var så god och vara med!
 
Njut av dagen!