Åkerdalakaka
Idag har det varit lite av en egenboost-dag på morgonen.
Jag startade upp dagen hos min frisör och en genomgång med klippning av håret. Det var verkligen en lyxig och härlig början på dagen och vilket jag absolut inte skulle säga nej till om det fanns chans till att få det varje dag. Tänk att få sitta ner och få håret schamponerat och sedan fönat och stylat precis som man vill ha det. Det är vardagslyx det.
 
I bilen på väg hem så kom baklusten till mig. Det börjar bli den tiden på året då det behöver fyllas på med kakburkar fyllda med kakor i frysen, då våren är fikastundernas tid. Det är så härligt att sitta mot en solig vägg och njuta av en kopp kaffe och en liten kaka. 
Jag brukar försöka fylla frysen med lite olika småkakor som är lätta att ta fram och tina vid behov. Ofta blir det samma samma och det är lätt att tröttna på de gamla kakorna som ligger där. 
Nu har jag bestämt mig för att försöka få till lite nya sorter med lite andra smaksammansättningar. Det blir lite experimenterande och testande för att komma fram till bra kombinationer. 
De smaker som jag väljer blir de som jag själv gillar och gärna i kombination av varandra. Självklart blir det lite missar och jag lyckas blanda smaker som inte alls passar ihop och då lovar jag er att ni ska slippa ta del av de recepten. 
 
Idag blev det en kombination av smakerna svartvinbär, kardemumma och honung. Det gäller att skapa en balans mellan dem och bestämma om alla smakerna ska få ta lika mycket plats eller om en ska vara mer dominant. Det kan vara en svår avvägning och vissa smaker är svåra att använda utan att de tar över. Men det är bara prova sig fram till en bra mängd av varje ingrediens för den bästa kombinationen.
Jag tycker själv att jag lyckades bra med den här lilla kakan och smakerna, det som dock var det svåra var att döpa den. Min man och jag har klurat och funderat på vad den skulle kunna tänkas heta och då huset som vi bor i heter Åkerdala så fick det bli en Åkerdalakaka.
 
 
 
Åkerdalakaka 
Ca 25 stycken
  • 130 gram smör
  • ¾ dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk stött kardemumma
  • 2 dl vetemjöl
  • ½ dl potatismjöl
  • ½ tsk bakpulver
Fyllning
  • svartvinbärsgéle
Garnering
  • 50 gram philadelphiaost
  • knappt 1 msk flytande honung
  • ½ dl florsocker
Rör smör, strösocker och vaniljsocker poröst.
Blanda stött kardemumma, vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en bunke.
Tillsätt mjölblandningen i smöret och låt det gå ihop till en deg.
Rulla degen till bollar som du lägger i småbrödsformar.
Tryck en liten fördjupning i varje boll.
Lägg lite svartvinbärsgéle i varje fördjupning.
Grädda kakorna i mitten av ugnen, 200°, i 10 minuter.
Låt kakorna svalna.
Rör samman philadelphiaost, honung och florsocker till en slät massa.
Bred eller spritsa ut glasyren över kakorna.
 
 
 
 
 
Burk och fat är loppisfynd, handduk arvegods.
 
Nu har vi hunnit att avnjuta var sin kopp kaffe tillsammans med en eller två Åkerdalakakor och det är en bra känsla i kroppen. Att få ta dagen som den kommer och göra dagen till sin egen, det är min grej det. Jag gillar att få ha komando över min egen tid och kombinera ihop den med min man eller mina barns tid. Då mår jag som bäst, med andra ord i dag mår jag bäst!
 
Ta hand om dig!
#1 - Helene

De ser riktigt goa ut! :D

Svar: Ja, goda och enkla att göra. :o)
Viktoria Grönqvist Alvin