Star Wars-tårta
Hej i höstrusket. Vi har verkligen 50 nyanser av grått just nu, men istället för att gnälla över att det är grått, mörkt och ruggigt så gör jag det bästa som går av dagarna som är sådana.
Jag menar att det känns mer "lagligt" att sitta i soffan och läsa eller kolla in den där serien på Netflix som man inte har hunnit med, eller varför inte ta sig en liten tupplur bara för att man kan?
 
Idag har jag ägnat förmiddagen åt tårtdekorering. Det är mycket tårtor just nu, och jag har ett par till på gång framöver, men för mig är det bara roligt att få testa mina gränser och se vad jag går för.
Dagens tårta blev LEGO-inspirerad med tema Star Wars. Jag gillar när det går att kombinera tårta med presenten, det blir lite mer då och nu är det ett av min mans barnbarn som fyller åtta år imorgon som ska bli överraskad med denna tårta. 
Ofta får jag ganska fria händer när jag får förfrågningar om tårtor och det är på gott och ont. Det kan ibland bli lite kortslutning eller tillfälligt avbrott i huvudet då när jag inte har så mycket att gå på, men ibland så glimstrar det till med en gång och jag har en plan färdig på nolltid. Den här gången gick det fort för mig att komma på hur jag skulle göra den här och med tanke på att det var första gången som jag klädde fyrkantiga bitar med sugarpaste, måste kolla upp och öva lite mer på hörn, så är jag nöjd. 
Att använda en del av födelsedagspresenten till att täcka "skavanker" är lite av en strategi som jag har, eller så fixar jag till något annat som kan täcka just den delen som inte blev så fin som jag hade trott. Jag gissar att varenda konditor oavsett hur proffsiga de är använder sig av den strategin ibland att täcka skavanker med dekorationer. Konstigt vore det annars...
 
 
 
LEGO Star Wars 
ca 12 personer
 
Botten 
  • 6 ägg
  • 4 dl strösocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 dl potatismjöl
  • 1½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ¾ dl kokhett vatten
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt oröst.
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en bunke.
Sikta ner mjölblandningen i smeten tillsammans med det heta vattnet.
Rör om försiktigt.
Häll smeten i en långpanna, ca 25x35 cm, som är klädd med bakplåtspapper.
Grädda botten i nedre delen av ugnen, 175°, i ca 40 minuter.
Låt den svalna under bakduk.
 
Hallonkompott 
  • 2½ gelatinblad
  • 300 gr hallon
  • 1½ dl strösocker
Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Koka hallon och strösocker i ca 3-5 minuter.
Krama ur gelatinbladen och smält dem i den heta purén.
Häll upp på burk och låt svalna.
 
Vaniljgrädde 
  • 4 dl vispgrädde
  • 1½ msk vaniljsocker
Vispa grädde och vaniljsocker till en fast konsistens.
 
Mjölkchokladfluff 
  • 3 dl vispgrädde
  • 180 gr mjölkchoklad
Värm grädden i en kastrull.
Bryt chokladen i mindre bitar och smält den i den varma grädden.
Ställ in i kylen och låt det bli kylskåpskallt.
Vispa upp smeten till ett fluff med hjälp av elvisp.
 
Smörkräm 
  • 300 gr rumsvarmt smör
  • 6 dl florsocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 dl kokhett vatten
Rör smör, florsocker och vaniljsocker så att det går ihop.
Tillsätt det heta vattnet lite i taget och vispa tills det blir en fluffig massa, ca 10 minuter.
 
Till denna tårta går eventuellt inte hela tårtbotten åt beroende på hur stora bitar du gör.
Mina bitar till denna tårta skar jag 10x10 cm och det gick åt ca 750 gr sugarpaste till hela tårtan.
 
Montering 
Skär tårtbotten i lagom stora "LEGO-bitar".
Dela varje botten i tre delar.
Lägg ett lager med hallonkompott först och sedan ett lager med vaniljgrädde.
Lägg på en bottendel och bred ett klager med mjölkchokladfluff på den.
Täck med den sista bottendelen.
Låt gärna delarna står i kylskåpet över natten för att de ska kunna sätta sig ordentligt.
Bred ett lager med smörkräm på varje bottendel.
Kavla ut sugarpasten och klä varje del.
Rulla "LEGO-knoppar" av sugarpaste och dekorera med dem.
 
 
 
 
 
 
 
Nu ska jag ta det lugnt, kanske, resten av dagen. Det brukar sällan bli så fast jag har det som mål. Jag blir lite rastlös av att ingenting göra, så det blir säkerligen något litet projekt som får en början eller något gammalt som får ett slut. 
Njut nu av resten av söndagen!
 
Ta hand om dig!