Key lime pie
Påskafton, lite känslan som på julafton vid den här tiden på dygnet. Proppmätt, lyckats få i sig frukost, lunch, middag och en massa mellanmål där i mellan och lite småätande av diverse ätliga ting. Känns det igen?
 
Fördelen med påsk är iallafall här hemma hos oss att maten inte är så överdådig utan vi inmundigar det vi tycker är det godaste. Sen har vi alla lite olika syn på vad som är det godaste men det blir en bra mix av mat och alla är mätta och belåtna, vilket var det mål som fanns för dagen.
 
Till efterrätt idag blev det ingen tårta. Jag hade inte riktigt inspirationen och lusten, ja har ni hört något så konstigt, att bygga något påskaktigt så istället så satsade jag på en Key lime pie från Leila´s bakbok. Den är väldigt god och så där lagom sötsyrlig och enkel att göra. Idag valde jag att krossa digestivekexen genom att lägga dem i en plastpåse och sedan "kavla" sönder dem vilket gör smulorna lite grövre och mer tuggigt vilket jag gillar. 
Ska du bjuda på något gott i helgen, det är ju faktiskt två lediga dagar kvar, så tycker jag absolut att du ska satsa på denna.
 
 
 
Key lime pie 
Botten
  • 200 gr digestivekex
  • 100 gr smör
Kör kexen i matberedar med kniven alternativt kavla sönder dem i en plastpåse.
Smält smöret och blanda samman smulor och smör.
Tryck ut blandningen i en pajform, ca 24 cm i diameter, och låt det gå upp en bit på kanterna.
Förgrädda botten i mitten av ugnen, 175°, i 10 minuter.
 
Fyllning
  • 400 gr kondenserad mjölk
  • 4 äggulor
  • skal och saft från 5 limefrukter
Blanda samman alla ingredienser i en skål och låt det stå och dra ca 1 timme.
Sila smeten genom en finmaskig sil så du får bort skalen och fyll formen med smeten.
Grädda pajen i mitten av ugnen, 175°, ca 15-20 minuter.
 
Dekorering
  • 1 limefrukt i tunna skivor
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 dl turkisk youghurt
  • 1 tsk vaniljsocker
Vispa grädde, turkisk yoghurt och vaniljsocker tills det blir tjockt.
Spritsa ett fint mönster på den avsvalnade pajen och dekorera med limeskivor.
 
 
 
 
Nu ska vi fortsätta "päsa" i soffan resten av kvällen. Nu får vi ha den för oss själva då jag skjutsade hem söta dottern förut i eftermiddag. 
Det blir tomt och tyst när hon åker men samtidigt vet jag att hon har det bra där hon bor när hon går i skolan och nu börjar verkligen den där studentkänslan infinna sig även hos mig som mamma och jag ser verkligen fram mot både bal och student för henne nu lite längre fram!
 
Ta hand om dig!
#1 - Sarah

åh ser gött ut =)

Svar: Det kan jag lova att det är!Ha en bra dag!
Viktoria Grönqvist Alvin