Kök
Alla har vi vårt favoritställe i våra hus, trädgårdar eller lägenheter. Platsen där vi kan slappna av och känna hur lugnet infinner sig oavsett hur stressigt och rörigt det är omkring oss. Kalla det fristad eller vad du vill, men härligt är det när man väl har hittat sin plats eller kanske till och med platser.
 
Min absoluta favoritplats i huset är köket. Inte bara för att det är nytt, fint och fräscht utan mest för att det är husets hjärta och det rum där jag kan känna mig som mest kreativ.
När vi planerade och renoverade köket var jag nog den person i huset som hade mest bestämda åsikter och en inre bild hur det färdiga resultatet skulle bli, sedan blev det bättre än vad jag hade hoppats. Men då mycket av min tid spenderas just i köket så är det viktigt för mig att det fungerar som jag vill och fyller de funktioner som jag behöver. Sedan att det är snyggt också är absolut ingen nackdel.
 
Då jag inte är den längsta personen på jorden, ska väl tilläggas att jag inte är den kortaste heller, så valde vi bort överskåp i köket. För mig är det helt bortkastat förvaringsutrymme då det bara blir saker som inte används som hamnar i dessa skåp. Nej, istället finns det många underskåp och endast några få öppna hyllor för de prylar och pryttlar som jag vill visa upp. 
Det är allt från loppisfynd, arvegods, presenter och nyinköpta saker som står där, men de är valda med omsorg och har på ett eller annat sätt förtjänat sin plats på hyllorna. Det skiftar ibland mellan olika saker som står på hyllorna och jag är noga med att inte överbelamra dem med för mycket då det bara blir rörigt samt att det som finns på hyllorna knappast syns i mängden.
 
 
 
 
 
 
 
För mig kan en burk med pastelliga sugrör vara lika fint som en bukett med blommor och att de kan förtjäna en lika synbar plats som vad som helst. Jag brukar tänka på det gamla talesättet att skönheten sitter i betraktarens ögon och visst är det så. Det jag tycker är vackert är kanske inte lika vackert för dig, men det viktigaste är att respektera att man tycker olika, vilket gäller allt oavsett om det är levande människor och djur eller materiella ting.
 
Nu ska jag nog krypa upp i soffhörnet en stund, en annan favoritplats i huset, och låta tiden gå en stund, att bara vara. En syssla som är lätt hänt att glömma bort att ta sig an ibland.
 
Ta hand om dig!