Rabarberpaj och vaniljsås
Trots att det inte är så varmt i luften så växer det så det knakar i rabarberlandet. De mörkgröna krusiga bladen blir bara större och större för varje dag som går och jag funderar över om det inte kan bli en god rabarberpaj med vaniljsås här till Valborgsmässoafton. Inte helt fel va?
För visst ska det vara vaniljsås till paj, det går inte att vara utan, och då helst en hemgjord variant med äkta vanilj och så där härligt len och krämig. 
 
Att baka paj går både fort och lätt och det finns oändligt många varianter både på botten, fyllning och topping. Jag sjlv brukar variera mig en del, men har hittat ett favoritrecept på en lite knäckigare botten som jag fyller med de frukter och bär som det är säsong på och jag har gärna en lite knapriga smulor ovanpå det hela, självklart serverad med en riktigt kylskåpskall vaniljsås!
Blev du sugen på både paj och vaniljsås så bjuder jag på recepten här nedan.
 
 
 
 
Knäckig rabarberpaj
Botten
  • 175 gram smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 ½ dl havregryn
  • 1 ½ dl strösocker
Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt vetemjöl, havregryn och strösocker och blanda väl.
Tryck ut degen i en pajform och se till att det blir en bra bit upp på kanterna då den sjunker ner under gräddningen.
Förgrädda pajbotten mitt i ugnen, 175°, i 15 minuter.
 
Fyllning
  • 6-7 rabarberstjälkar
  • 1 tsk stött kardemumma
  • ¾ dl strösocker
Skär rabarberna i mindre bitar.
Blanda samman rabarber, kardemumma och strösocker i en skål och låt det stå ca 10 minuter.
Häll sedan rabarberna i det förgräddade pajskalet.
 
Smulor
  • 75 gram smör
  • 1 ½ dl havregryn
  • 1 ½ dl strösocker
  • ¾ dl flagad mandel
Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt havregryn, strösocker och flagad mandel.
Strö över smulorna över rabarberna.
Grädda pajen mitt i ugnen, 175°, i ca 25 minuter.
 
Vaniljsås 
  • 4 dl mjölk, 3%
  • 2 äggulor
  • 1 msk strösocker
  • 1 msk potatismjöl
  • ½ vaniljstång
Dela och skrapa ur vaniljstången.
Blanda alla ingredienserna, inklusive den urskrapade vaniljstången, i en tjockbottnad kastrull.
Värm blandning under ständig omrörning tills den har tjocknat
Låt såsen svalna, men rör i den med jämna mellanrum under tiden.
 
Glöm inte bort att njuta av livet!