Söta pastelliga maränger
Att ta tillvara på det mesta, både materiellt och på andra sätt är oftast bra. Att ta tillvara på och inte slänga i onödan när det gäller mat har vi nog alla hört. Olika orsaker till det har varierat genom åren allt från de svältande barnen i Biafra ( 60-talets paroll) till dagens tankar om miljön. Alla tankar är av godo men kanske inte alltid så genomtänkta, för vad hjälpte det barnen i Biafra att bli mätta om de svenska barnen åt upp sin mat?
 
Appropå det här med att ta tillvara på och inte slänga... det var dit jag skulle komma, till mina egna rester i kylskåpet. 
4 äggvitor i en mugg, vad gör man med dessa som blir något som håller länge och inte tar lång tid att tillreda? Jo, små söta pastelliga maränger, vad annars? Ja, från början var det inte självklart att det skulle bli pastelliga maränger, var mer inne på vanliga vita från början, men med tanke på de små snöflingor som singlar ner här ibland så ville jag baske mig ha lite vårkänslor och vårfärger i min bakning. Då jag har införskaffat mig för längre sedan en koppling till mina tyllar där jag kan ansluta tre spritspåsar och därmed kan använda tre färger samtidigt så tänkte jag att det fick bli tre färger i en och samma maräng. Det kan ju inte annat än att muntra upp denna dag. Rosa, grönt och vitt fick det bli, tre härliga pastelliga färger som känns vår.
 
 
 
Maränger 
  • 4 äggvitor, rumsvarma
  • 2½ dl strösocker
  • ½ tsk citronsaft
  • ev. pastafärg i valfri nyans
Börja med att vispa äggvitor, 2 dl av strösockret och citronsaften på medelhastighet tills det blivit riktigt vitt.
Tillsätt resten av strösockret och vispa på hög hastighet tills det blivit en maräng där "topparna" håller sig eller gör det berömda tricket, vänd skålen uppochner utan att smeten rinner ur.
Dela smeten i tre delar och färga in dem med valfri färgnyans.
Spritsa små söta maränger i valfri storlek på bakplåtsklädd plåt, jag använde Wiltons 1M-tyll.
Grädda marängerna mit i ugnen, 125°, ca 60 minuter.
Låt dem gärna sedan stå kvar i eftervärmen med luckan ytterst lite på glänt.
 
 
 
 
 
Tyvärr "försvann" den gröna färgen mer eller mindre i ugnen. Var lite för rädd för att ta för mycket, men nästa gång så blir det en starkare nyans.
 
Ja nu får jag väl sätta mig och titta på mina maränger och drömma mig bort till ljumma vindar, värmande sol och en kopp kaffe på dasstrappen, för det lär inte bli mer än dagdrömmar av det här idag. Men att drömma sig bort ett tag är inte helt fel det heller!
 
Ta hand om dig!