Trädgårdsplanering och drömmar
I veckan som kommer så ska jag försöka att ta mig till handelsträdgården och inhandla lite fröer. Jag har förhoppningar på att nästa helg ska bli en varm och solig helg där jag ska lyckas med att få ner lite frön i mitt trädgårdsland. Jag hade en liten inventering bland mina fröpåsar häromdagen och insåg att det var en hel del som fattades och jag vill gärna testa något nytt varje år för att se om jag kan lyckas. 
Självklart blir det de gamla vanliga sorterna så som rädisa, morot, sallad, ruccola, sockerärtor, dill och persilja men utöver det så vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på för roligt. 
Jag vill gärna odla grödor som kommer till användning och kan sås i omgångar så att odlingssäsongen blir längre. Det är alltid roligare att gå direkt till landet och skörda när man ska använda dem än att plocka in och behöva förvara dem inomhus. 
Likaså gör jag med krydväxter. det ultimata vore att ha ett eget litet land till kryddväxterna men just nu så nöjer jag mig med att odla dem i lådor som jag har ståendes utanför kökstrappen. Smidigt att bara gå och klippa till sig en bukett med de kryddor som behövs för stunden. Vilka kryddor det blir i år vet jag inte än då jag inhandlar redan uppdrivna exemplar, men en liten mynta blir det allt så jag kan fixa till en mojito eller två under härliga varma sommarkvällar. 
 
 
 
 
Att gå och botanisera bland alla färgglada fröpåsar på handelsträdgården ger mycket inspiration och förhoppningar. Tyvärr kan det ge mig lite väl mycket övertro på mig själv och det kan vara svårt att veta mina begränsningar. Jag tror gärna att jag har grönare fingrar än vad jag har, samtidigt som man behöver ge sig själv lite utmaningar för att veta var gränsen finns och hur mycket man kan tänja på den. 
Jag har även lite annat på gång i trädgården men vi får se hur mycket det blir gjort kommande helg. Blir vädret som det har varit idag, snö, hagel, regn och solsken, så blir det inget större tag gjort i trädgården men vi kan väl alltid hålla tummarna för en helg med 15 grader varmt, ljumma vindar och strålande solsken!
 
Ta hand om dig!