Blåbär- och vaniljrutor
Att komma hem och få "göra" lite terapi är bland det bästa jag vet. Idag lyckades jag få in en sådan dag och det kändes så skönt att få gegga och kleta med kaksmet och riktigt känna hur sockermolekylerna gjorde en resa upp genom näsan i Autobahn-fart för att sedan hjälpa till att frigöra endorfinerna i den mån de kunde.
Nu när jag lyckades att bli förärad denna jäkla propp i benet, ja nu är den en jäkla propp då jag är så trött på den, så är jag en aningens rastlös samtidigt som jag är väldigt trött. Bra kombo i och för sig för då jag håller igång en massa på eftermiddagarna så minimeras risken att somna i soffan. Skulle vilja ge mig ut på en löparrunda men så länge det ömmar och stramar vid ansträngning så törs jag inte ge mig iväg. Det är bara jag i familjen som är på jogginghumör och ensam vågar jag inte ge mig ut. Men, jag har inga som helst svårigheter att ta mig an annat att göra, så det går ingen nöd på mig. Det är bara längtan som finns där.
 
Idag blev det lite kakbakning här då, hör och häpna, det inte fanns en endaste kaksort att uppbringa i detta hus. En och annan bullpåse i frysen, men ingen kaka alls! Och då blåbär är nyttigt och finns i vår frys så fick det bli en långpannekaka med blåbär och vaniljkräm. För med nyttiga blåbär i kakan så kan det väl inte bli annat än just nyttig?
Gott? Absolut! enkelt? Absolut! Värt att baka? Absolut!
 
 
 
Blåbär- och vaniljrutor 
ca 20 rutor
  • 150 gr smör
  • 4 dl strösocker
  • 3 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 dl blåbär, färska eller frysta
  • ca 2 dl vaniljkräm, hemkokt eller från pulver
  • flagad mandel
Smält smöret i en kastrull.
Blanda samman smöret med strösockret i en bunke.
Tillsätt ett ägg i taget , rör om mellan varje ägg.
Rör ner vetemjöl och vaniljsocker i smeten.
Häll smeten i en långpanna, ca 20x20 cm, som är klädd med bakplåtspapper.
Strö blåbären över smeten och spritsa vaniljkrämen ner i smeten med jämna mellanrum.
Strö flagad mandel över kakan.
Grädda kakan mitt i ugnen, 175°, i ca 30-35 minuter, kakan ska vara lite kladdig.
Låt den svalna under bakduk och skär den sedan i lagom stora rutor.
 
 
 
 
 
 
Imorgon är det fredag och det ser jag fram emot. Längtar efter helgen och ett par välförtjänta sovmornar nu där frukosten gärna kan få ta en timme eller två innan den är helt överstökad. Men nu är det bara upp och röra på sig en stund till så att jag hinner med att göra mina 10000 steg minst idag. Det är mitt mål varje dag, att ta dessa kliv och är de inte gjorda innan klockan nio, då får jag det tufft. Men såg visst att jag var en bra bit över 9000 så det är nog gjort på ett kick.
 
Ta hand om dig!