Citrusträd
När jag fyllde år för snart en månad sedan så frågade min son vad jag önskade mig i present. Som 43-åring så tycker jag att det är jättesvårt, och då menar jag verkligen jättesvårt, att veta vad jag vill ha i paket. Eller paket och paket, det är roligt oavsett vad det är men jag ska erkänna att ett paket med papper och snöre är skitkul att få.
Tillbaks till ämnet. Som svar på hans fråga blev det, ett träd. Antingen ett olivträd, mitt förra har jag lyckats få att inte vilja vara med mer, eller kanske ett fikonträd eller någon form av citrusträd.
 
 
På den soliga, varma 20:e juli (min födelsedag) dök sonen och hans sambo upp här med ett citrusträd i famnen. Vilken bra present! Precis vad jag önskade mig och den får nu så mycket vård och omsorg så att det är nog det mest bortskämda träd som jag någonsin haft. Jag har gett mig den på att det ska överleva här hemma i min vård och då lär jag verkligen få ligga i då mina små fingrar inte är så där väldigt gröna som jag skulle önska.
 
Hm... ett matsalsbord med en hel del grejer på, med andra ord är det ostylade kort ni bjuds på idag. Är det fler än jag som känner igen sig i "stökigheten"?
 
Både gröna och lite orangefärgade frukter finns på trädet. Längtar till det börjar att blomma då det doftar så ljuvligt då.
 
Dock är oftast de krukor som blommor och träd har när de köps i minsta laget och denna var inget undantag. Den var även i plast och färgen orange. Jo, jag vet att de handelsträdgårdar och plantskolor gör det för att det ska bli så billigt och lättskött för dem samt att det ska vara lätt att veta vad det är för växt i krukan om den är i en viss färg och så vidare. Men nu så var jag ju tvungen att skämma bort mitt lilla skötebarn lite extra nu i helgen och byta ut den mindre smickrande krukan till en lite mer i min stil. 
 
Det fick bli en lerkruka i en väl använd modell. Den hittade jag för några år sedan på vinden ovanför stallet och jag gillar skarpt när lerkrukorna få lite patina och färgskiftningar i leran. Hur länge den hade stått där uppe innan jag hittade den har jag ingen aning om, men så härligt när man kan ta tillvara på gamla saker och inte bidra för mycket med slit och släng-kulturen.
Så efter en ordentlig rengöring av krukan med både grönsåpa och YES så är den nu säkrad mot små angripare och nu hoppas jag att med växtnäring i vattnet och sol på både blad och frukter så ska den trivas alldeles ypperligt tills den har växt ur denna kruka. Men det hoppas jag dröjer ett tag innan jag behöver ta tag i.
 
Nu tar jag vara på de sista frihetstimmarna för den här gången då allvaret drar igång igen imorgon. Det är alltid lika roligt att återse sina kollegor och jag vet att det är skönt att vara igång, när man väl kommer igång, med arbetet. Eller vad tycker du?
 
Ta hand om dig!