Den stängda boken
Jag älskar att läsa och tycker att det är så skönt att få krypa upp i soffhörnet med en bra bok och få fördriva några timmar i sällskap av karaktärerna i historien. Men av någon anledning så har jag tappat min läsning just nu och har svårt att hitta tiden och den riktiga lusten att öppna upp bokens pärmar för att umgås med dem alla en stund eller två.
Det finns en liten hög med några pocketböcker på mitt nattduksbord men den översta boken börjar bli dammig på grund av för lite läsning och jag vet inte riktigt när det kommer att bli ändring på det. Men jag vet att rätt vad det är så slukar jag bok efter bok och tycker att det är jobbigt när jag inte har något att läsa.
 
 
 
Min tanke är att vara preventiv och smita in på bokrean och kika där om jag kan få med mig en hög hem. Nu vet jag att rean började för flera dagar sedan men nu för tiden brukar jag vänta ett tag innan jag tar steget in i bokhandeln för att handla då det ofta är lite för mycket riv och slit i det tidiga stadiet av rean. 
Jag kikade igenom katalogen som damp ner i brevlådan några veckor innan reastarten men jag tyckte att det var svårt att hitta några spännande och tilltalande titlar. Jag får kanske ta till min beprövade metod, som är kanske lite okonventionell men brukar allt som oftast fungera, då jag mestadels gå på hur omslaget på boken ser ut samt bara skumläsa igenom baksidan på boken och inte lägga några större värderingar på författarens namn och vilket land som författaren kommer ifrån.
Genom detta sätt att sålla på så har jag läst böcker från alla världens länder och jag har hittat många nya bekantskaper i bokform, vilket många gånger har varit mycket överraskande. Men det engelska talesättet "Don´t judge a book by its cover" stämmer ganska bra här fast det kanske inte är tänkt i just det här sammanhanget.
 
Ta hand om dig!