Fredagsfika
Tjoho!!! Då var det fredag och inte vilken fredag som helst. Nu är det ett långt härligt sportlov som ligger framför mig och det ska jag verkligen njuta av kan jag lova!
 
På mitt jobb så har vi den härliga traditionen att vi har fredagsfika där en ur kollegiet bakar/köper något gott att mumsa på till förmiddagskaffet. Jag gillar det skarpt då man får slå sig ner i soffan med en kopp kaffe och något gott att tugga på samtidigt som man får prata med sina kollegor i lugn och ro en liten stund. Något som sällan händer inom skolans värld.
Idag var det min tur att stå för fikan och jag tycker alltid att det är så svårt att komma på vad jag ska baka. Då jag bakar så pass mycket så glömmer jag bort mellan varven vad det är jag har bakat och framförallt hur det smakade.När man bakar till jobbet ska det vara något som går att baka dagen innan och håller sig snyggt över natten samt att det ska vara någorlunda lätt att frakta det till jobbet på morgonen.
Jag snubblade av någon anledning över ett äppelpajrecept hos Niiiniskitchenlife där jag fick se de sötaste äppelrosor jag skådat och receptet gick inte av för hackor det heller. Sagt och gjort så bestämde jag mig för att ge mig på det igår på eftermiddagen.
När jag bakade dessa pajer, jag gjorde dubbel sats då det behövdes två för att mätta alla munnar, så gjorde jag den både laktos- och glutenfri. Jag bytte ut dessa ingredienser rakt av till de varianter som krävdes och resultatet blev bra. Vill ni se orginalreceptet och de fantastiskt fina äppelrosorna som jag verkligen inte lyckades med, så hittar du det här annars finns min nästan identiska version nedan.
 
 
 
Äppelpaj med äppelrosor 
 
Pajbotten
  • 100 g kylskåpskallt smör
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 0,5 dl strösocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 ägg
  • 1 krm salt
Blanda samman smör, mjöl, strösocker och vaniljsocker till en smulig massa.
Tillsätt ägget och låt det gå ihop till en deg.
Tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter, och se till att det går upp hela vägen längs med kanterna.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen, 175°, i 10 minuter.
 
Pajskydd
  • svartvinbärsgelé
  • vatten
Blanda samman gelé och vatten och pensla den förgräddade botten, ända upp på kanterna.
 
Fyllning
  • 2 ägg
  • 1 dl strösocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • ¾ dl vetemjöl
  • 40 gr smält smör
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt pösigt.
Sikta ner vetemjölet i smeten och vänd ner det försiktigt med en slickepott.
Tillsätt det smälta smöret och se till att allt blandar sig väl.
Häll smeten i pajskalet.
 
Äppelrosor
  • 4 äpplen, valfri sort
  • vatten
  • saft från 2 limefrukter
  • kanel
Halvera och kärna ur äpplena.
Skiva äpplena tunnt och lägg i en skål med vatten och saften från limefrukterna.
Ställ skålen i micron och kör till äppleskivorna har blivit mjuka.
Lägg 5-6 äppleskivor på rad på längden och rulla försiktigt ihop dem. Detta moment upplevde jag var svårt och det är viktigt att skivorna är mjuka för att inte spricka, vilket jag inte riktigt lyckades med.
Stick ner rosorna i pajen i valfritt mönster.
Pudra över kanel över pajen.
Grädda pajen mitt i ugnen, 175°, i 25 minuter.
Pudra gärna över floroscker innan du serverar den tillsammans med lättvispad grädde, gärna smaksatt med vaniljsocker, eller en härlig vaniljsås.
 
 
 
 
 
 
 
Nu fortsätter vi att njuta av fredagskvällen här hemma med lite mys i soffan. Hur ska du spendera din kväll?
 
Ta hand om dig!