Hur svårt kan det vara!
Idag kom jag hem ifrån jobbet och skrattade något så hysteriskt så tårarna bara sprutade. Min man trodde inte att jag var riktigt klok, och jag tror nog att han från börja inte visste om jag skrattade eller grät för det kan hända vilket som, och han tittade lite så där försiktigt på mig för att försöka läsa av situationen först innan han ställde någon fråga, som vid fel tillfälle kunde ha resulterat i en något förbryllad reaktion åt båda håll.
Allt jag lyckades få ur mig först mellan skrattattackerna som avlöste varandra var att jag aldrig mer skulle åka och tanka på den pumpstation som har ställts upp strax utanför vårt samhälle. Varför då tänker säkert du, och det med all rätt. 
 
Jo, då vår förra bensinmack lade ner den sortens av verksamheten för ett antal år sedan så fanns det några driftiga personer här i samhället som lyckades få hit ett företag som ställer upp containrar där det kopplas in en kortläsare så att du enkelt och smidigt kan tanka när du behöver. Jättebra tyckte vi alla i samhället då vi inte behövde ta bilen och åka in till stan för att tanka när vi behövde och med det var allt frid och fröjd.
Min man och jag skaffade oss var sitt kort, kopplat till samma konto förstås, och det fungerade toppenbra tills den dagen då våra kort blev "för gamla" och vi fick var sitt nytt förra våren. Det skulle fungera med våra gamla pin-koder, vilket jag tycker är helt suveränt då det är svårt att lära om, och min man tankade på precis som vanligt och vi tänkte inte så mycket på det förens jag skulle tanka för första gången med mitt nya kort. 
 
I den här kortläsaren gäller, precis som i alla andra kortläsare, att se till att magnetremsan på kortet hamnar åt rätt håll, vilket ibland är svårt att se på de fina instruktionsbilderna som finns på automaten. Sedan ska du då slå in din fyrsiffriga kod, den som skulle vara samma som förut, och sedan trycka på den gröna klar-knappen. Sagt och gjort jag följde alla instruktioner och får meddelandet: Fel kod, försök igen. Liye småsvettig blev jag och tog upp min lilla lapp där min kod stod nedskriven, jag kunde ju ha läst fel första gången, och knappar in de fyra siffrorna och trycker på klar. Fel kod, försök igen, får jag då till svar på den lilla söta blåa skärmen med den fina vita texten. Men, tänker jag då, det var då själva... och trycker in koden igen, den här gången sakta och med överdrivet hårda tryckningar på knapparna. Fel kod, ditt kort är nu spärrat. Men vad i helvete! är min tanke då och är lite smått tjurig. Åker hem, berättar för mannen som då snällt åker och tankar bilen och sedan ringer till bolaget för att se om de kan fixa till koden till kortet och få det att fungera igen. Javisst, svara de glatt, inga problem. Vi nollställer kortet och lägger in den gamla koden så nu ska allt fungera. 
Då bilen är nytankad så dröjer det ganska länge innan jag behöver plocka upp mitt kort ur plånboken igen och försöka mig på att tanka. Men hör och häpna, samma sak händer IGEN! Kortet spärrat och jag är den här gånger mer frustrerad än arg. Samma procedur, mannen tankar bilen och ringer till bolaget. De i sin tur gör om alltihopa igen och ser att det är inget fel på kortet och det ska nu fungera att använda, med den gamla koden. Bilen nytankad och det betyder att det dröjer ett tag den här gången med innan jag behöver göra det och kan ni gissa vad som händer? Kortet fungerar inte och då jag även den här gången trycker "fel" kod tre gånger så spärrar jag kortet. Gah!!!
Mannen tankar bilen och ringer bolaget. Då jag säger att det nog är fel på kortet eftersom det inte fungerat på tre gånger som vi/de har försökt att återställa det så får jag ett nytt kort, som damp ner i postlådan för några veckor sedan. Det nya kortet skulle nu då fungera med den gamla koden. Trodde dom ja!
 
Idag åkte jag förbi pumpstationen på väg hem från jobbet och fick inte ut en enda droppe diesel då kortet inte fungerar! För det första så fick jag vända och vrida på kortet åt alla håll och kanter då automaten inte kunde läsa kortet förens försök nummer 389 och sedan så slog jag "fel" kod tre gånger och på så sätt spärrade kortet, igen! Men idag så slog det slint istället och jag fick ett hysteriskt skrattsammanbrott och höll på att inte kunna köra bilen hem, dels för att tårarna rann och dels för at jag skrattade så mycket att det ryckte i ratten hela vägen från pumpstationen till huset. Folk som såg mig köra bilen måste ha trott att jag var full eller något.
Så nu sitter jag här utan fungerande tankkort. Och vet ni vad mannen precis har gjort? Jo, han har varit och tankat bilen.
 
 
 
Ta hand om dig!