Kanelbullekladdkaka
Sitter här vid bordet och ser solen sänka sig bakom hustaken efter ännu en härlig dag med vårkänning i luften. 
Och just det här med ljuset och värmen gör något med kroppen, det blir en kemisk reaktion som sätter livet på högvarv och det är så mycket lättare att vakna utvilad på morgonen, få saker gjorda under dagen och jag känner en helt annan "hunger" på livet som jag annars inte gör när det är mörkt och kallt.
Det är kanske inte så lustigt att vi svenskar anses vara lite av den bistra sorten som inte öppnar varken våra armar eller våra hem hur som helst, vi har helt enkelt inte orken till det under halva året och under den andra halvan så njuter vi så mycket av solen och värmen att vi inte hinner med något annat. 
Ja, det måhända vara något som jag plockar från mig själv, men jag tror att det finns en hel del fler därute som känner ungefär som jag.
 
Under den här soliga sköna dagen har jag hunnit med en hel del här hemma. Jag ska verkligen inte tråka ut er med att rada upp än det ena än det andra av de vanliga bestyr som hör till när man har ett hem att ta hand om. Dock blev jag sugen på kanelbullar när jag höll på för fullt med mina sysslor, men med varken tiden eller jästen hemma så fick det bli ett substitut till bullarna i form av kanelbullekladdkaka. 
Alla dessa olika sorters kladdkakor som finns nu för tiden så har de det gemensamt att det går fort och man har oftast de ingredienser som behövs hemma. Så blir man sugen är det bara kolla skafferiet och se vad man kan lyckas få ihop för någon kladdkaka. 
Min man, som är en hejare på att fika kan jag lova, tyckte att den var jättegod och han reagerade som att det var första gången han åt den. Nu var det ju inte så, men den "stackarn" får äta så mycket olika bakverk så han vet ju inte vad han har ätit förut och vad som är premiär. Vet inte om jag ska se det som ett gott eller dåligt tecken...
 
 
 
Kanelbullekladdkaka 
  • 200 gr smör
  • 2½ dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 msk kanel
  • 3 ägg
  • pärlsocker
Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt strösocker, vaniljsocker, salt, vetemjöl, kanel och ägg.
Rör ihop det till en jämn smet.
Häll smeten i en springform, ca 24 cm i diameter, där du har lagt ett bakplåtspapper i botten.
Strö över pärlsocker i lagom mängd.
Grädda kakan i mitten av ugnen, 200°, i 15.20 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den.
Servera den gärna med en klick vispad grädde.
 
 
 
 
Nu kan jag tänka mig att mysa ner mig i soffan en stund tillsammans med min man och en härlig kopp kaffe, bara för att jag kan. Dessa dagar som jag styr över alldeles själv och kan bestämma vad och i vilken ordning jag vill göra saker och ting gillar jag starkt. Mer såna dagar till folket!
 
Ta hand om dig!