Moraltant?
Igår kunde jag inte låta bli att göra ett inlägg på Facebook när jag satt och tittade på Melodifestivalen. Jag reagerade över detta redan förra veckan, men valde att vara tyst då men den här gången så gick det inte längre. Min reaktion kommer över det ordförråd som finns i de sångtexter som sjungs i tävlingen där det nu ett par gånger på raken har föreskommit "fuck" och "fucking" ganska frekvent i några låtar.
 
Jag kan tyckas vara en trist och tråkig moraltant vad gäller detta men med tanke på det yrke jag har, där vi alla på skolan ska använda oss av ett bra språkbruk, och det samhälle vi lever i överhuvudtaget så kan jag förundras över vad vi godtar och inte godtar. 
Vi visar att vissa ord är godtagbara i vissa sammanhang medan andra gånger är de helt förbjudna. Hur ska barn veta när, var och hur dessa ord är godtagbara och är de egentligen det överhuvudtaget i sociala sammanhang?!
 
Sånger med tillhörande texter är något som många barn lär sig snabbt och med tanke på att Melodifestivalen är ett familjeprogram där många barn sitter och tittar tillsammans med syskon, mamma, pappa eller vem det nu må vara, deltävling efter deltävling så kan de snart textinnehållet men har ingen förståelse för det de sjunger.
Ja fast då är det väl inget bekymmer tänker nog en del. Om de ändå inte förstår det som sjungs. Men det är då jag ser det farliga i det hela, om man inte förstår innebörden i det man sjunger och ska överhuvudtaget ett barn sjunga till exempel om någon som är "fucking beautiful"? I min värld kunde man istället ha sjungit "so beautiful" likväl, eller är det inte lika häftigt?
 
Visst är det så att det är föräldrarna som har det första och största ansvaret för att ens barn har ett bra språkbruk i alla sammanhang det är det absolut, men om vi som samhälle överröser dem med, som i det här fallet låttexter, där det förekommer kanske inte helt acceptabla ord i ett sammanhang där åtminstonde jag trodde att det skulle vara fritt från sådant, så är det svårt, jättesvårt. Jag tänker sedan vidare på min yrkesroll där jag absolut inte kan tillåta en elev säga till en annan elev -Fuck you!, men ska jag tillåta dem att sjunga "You are so fucking beautiful"? 
Hm... om det finns fler moraltanter än mig där ute eller inte så hoppas jag att det här är något som sätter igång tankar och funderingar hos samhället, för vi får de samhällsmedborgare som vi skapar, de "blir" inte bara.
 
Ta hand om dig!
♥