Syrliga citronrutor
Ibland bakar jag för att jag behöver tänka på något annat (min så kallade terapi), ibland bakar jag för att jag är trött och behöver göra något för att hålla mig vaken, ibland bakar jag för att jag är sugen på någon speciell kaka, ibland bakar jag för att slippa göra något annat som var tänkt och ibland bakar jag för att jag är rastlös. Åh, glömde att ibland bakar jag ju för att jag har kalas eller att någon har snällt frågat om jag kan baka till deras kalas. Förresten, jag bakar när jag känner för det och lite oftare än så.
 
Häromdagen blev det en bakning av den anledningen att jag var rastlös. Ibland har jag svårt att komma igång med något, jo det finns att göra men vet ibland inte riktigt var jag ska börja, och då kan det vara en sorts ingång i arbetet att baka något litet och då under tiden bearbeta tankarna och strukturera upp livet och alla dess göranden som ingår.
I det senaste bakverket fick det bli en liten kylskåpsrensning då jag inte hade så mycket olika råvaror hemma. I kylskåpet fyndade jag en citron och det var den som fick bestämma lite vad bakningen skulle handla om. Det fick bli en mjuk kaka med en enkel glasyr som smakar bäst så här efter en två dagar i kylskåpet. Då har den satt sig ordentligt och konsistensen är så där mjuk och lite seg med den härligt syrliga glasyren som är så där lagom kletig och ger ett gott avtryck på fingrarna efter den har ätits upp.
 
 
 
Syrliga citronrutor 
Botten
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 175 gr smör
  • ½ dl vispgrädde
  • 2½ dl vetemjöl
  • 1 nypa salt
  • rivet skal av 1 citron
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt pösigt.
Smält smöret i en kastrull och tillsätt vispgrädden.
Blanda försiktigt ner smörblandningen i smeten tillsammans med vetemjöl, salt och skalet från citronen.
Häll smeten i en smord och mjölad långpanna, ca 25x35 cm, och grädda kakan mitt i ugnen, 175°, i ca 20 minuter.
Låt kakan svalna i formen.
 
Glasyr
  • 50 gr smör
  • 2 dl florsocker
  • saft från 1 citron
  • 2 äggulor
Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt florsocker, citronsaft och äggulor och rör tills glasyren har tjocknat.
Bred glasyren över kakan och låt den svalna helt innan du skär den i lagom rutor.
Pudra gärna över lite florsocker innan servering.
 
 
 
 
 
 
 
 
Redan torsdag och veckan har bara rusat iväg. Undrar var all tid tar vägen, då jag känner att jag inte riktigt hinner med. Nu har jag tre dagar kvar av lovet och jag ska försöka ta vara på dem så gott jag bara kan, vilket inte är svårt kan jag lova. Önskar mig bara fler lediga dagar...
Resten av den här kvällen kommer att spenderas i soffan en stund och kika på Antikrundan. Dottern knorrade lite förut då jag nämnde det och hon sa att du är ju inte pensionär och då inte behöver titta på programmet. Jag är dock av en helt annan åsikt då jag inte tycker att det är ett pensionärsprogram utan ett program för alla åldrar och vem vet, det kan vara så att de värderar något föremål som vi har något liknande här hemma. Då kan tittningen vara värd mycket!
 
Ta hand om dig!