Ett litet ryck, eller bara impulsiv
Det är nog fler än jag som är så där lagom sega och slöa efter en arbetsdag. Ni vet den där härliga känslan på eftermiddagen då det bara är att gosa ner sig i soffan med kaffekoppen i ena handen och fjärrkontrollen till TV:n i den andra och få tillåta sig att luften går ur en. Den är inte att förringa och för mig så får den infinna sig varje dag i arbetsveckan.
Men när den där härliga slöheten börjar gå över till att ögonlocken är svårt att hålla sig uppe, då är det dags för mig att ta mig an någon syssla så att det inte blir en liten tupplur så där vid halv sju-tiden. Jag har den där lilla ovanan att jag inte kan sova tio minuter och så är det bra och påfyllt med energi som vissa människor kan. Nej, jag behöver ett par timmar av den där goa tuppluren och så här mitt i veckan är det inte genomförbart att unna sig det då min sovklocka skulle gå helt ur tiden.
 
Såhär kan det gå en helt vanlig vardag, men vem gråter över lite spilld färg?
 
De sysselsättningar som jag tar mig an en kväll i veckan får vara aktiviteter eller projekt som inte är för långdragna eller framförallt inte för tålamodsprövande, då tålamodet ligger som en liten tunn hinna utanpå kroppen och är på gång att spricka när man minst anar det. Känner du igen dig?
Men det där rycket behövs för att jag ska hålla mig vaken eller bara känna mig tillfreds med mig själv och sysslorna kan vara allt från att vara välplanerade från dagen innan eller till något som bara sker rent impulsivt. Roligaste projekten är dock de impulsiva, kanske mest för att det är lättare att avfärda dem eller helt enkelt ignorera dem om jag inte blir riktigt nöjd med resultatet, därav inga stora seriösa saker mer än under ledig tid så som helger, lov och semestrar...
 
Just nu har jag lite olika småprojekt på lut och har nog inte riktigt bestämt mig för vilket jag ska ta tag i ikväll, eller det kan sluta med att jag drar igång ett par stycken projekt och inget av dem blir färdiga. Men det är en värdslig sak som vår kära lilla Karlsson på taket hade sagt.
Jag följer många inredningskonton på Instagram och jag kan säga att jag hittar mycket inspiration där till olika projekt, på både gott och ont. De projekt som jag drar igång i veckorna har jag bestämt mig för ska vara av de slag som jag klarar av själv, då min man inte är lika entusiastisk som jag är om vardagskvällarna, medan de saker jag styr med om helger och annan ledig tid kan involvera honom i viss mån. Men jag försöker allt som oftast göra så mycket jag bara kan själv, för det finns en viss tillfredsställelse i att blicka tillbaka på projektets gång och känna sig stolt över det som man har åstadkommit. Vi får se vilken känsla som visar sig när nästa lilla projekt har avslutats, vad det nu må bli.
 
Njut av kvällen och ta hand om dig!