Provhyttsskräck
Det här med provhytter kan vara en stor skräckupplevelse beroende på många olika faktorer. Den största kan vara att man inte alls är upplagd för att ta den där trippen in i det oftast lilla, lilla utrymmet där ljuset gör att man ser allmänt blek ut oavsett vilken tid på året det är. En lätt klaustrofobisk känsla infinner sig hos mig, iallafall mest vintertid då man är påbylsad stor vinterjacka och allehanda andra klädesplagg som ska få plats i hytten PLUS de kläder man har tänkt att jag ska prova samtidigt som man är livrädd att någon ska råka öppna dörren av misstag eller att det är så trångt att jag själv råkar öppna dörren av misstag när jag snor runt därinne. Känns det igen?
 
Jag hade en sådan "skräckkänning" förra veckan när jag gick på stan i ett annat ärende och passade då på att gå in i en affär där jag oftast hittar lite guldkorn i klädesväg till mig. Jo, så var det den här gången också och då det var nära nyår så hittade jag några toppar och en klänning som jag tänkte att jag skulle testa för att inte köpa grisen i säcken som det så fint heter. Kanske att det skulle bli något nytt och fint till nårsfirandet.
Sagt och gjort, så där lagom förkyld som jag var och med de där lite äckliga svettningarna som man kan få då, stegade jag in i provhytten med de tänkta plaggen. Nu var det en provhytt med ett skynke som skulle hängas upp i en ögla i ena hörnet och jag bara avskyr dessa då det sällan eller aldrig går att få dem att hänga tätt intill väggen utan det alltid blir en så där lagom titthålsglipa för alla som har det nöjet att gå och smygkika. Ni hör att jag är lite nojjig va? Och eftersom jag var ensam, inget sällskap med den här gången, så var det bara att mest hålla koll på skynket mer än vad jag höll koll på plaggen. Varenda gång jag tog på eller av ett plagg så nog fasen var jag emot det där skynket så att det glipade och då var det bara att försöka täcka igen den igen. 
Ni som läste noga lite längre upp noterade mina ord om svettningar och jag kan lova att de avtog inte på grund av klädprovningen utan istället tilltog en del då jag blev så nervös av denna glipa i skynket och ni vet ju hur knöligt det kan vara att ta på och av plagg när man är lite fuktig på kroppen. Phu vilken pärs och det hela slutade med att klänningen förblev oprovad, jag orkade helt enkelt inte med den! Jag hoppas att den iallafall hade suttit väldigt dåligt på mig, eller det är vad jag intalar mig iallafall...
 
 
 
 
 
 
Det blev dock ett inköp då jag hittade en fantastiskt gullig blus/topp i spets med hög krage. Den var väldigt fin på, har dock inga bildbevis då jag är förskräckligt dålig på att fota mig själv, och jag kom på ett bra tips när man är ute för att handla just toppar. Jag hade dragit på mig mina favoritjeans när jag åkte iväg och det som passar till dem och jag känner mig bekväm i det passar till allt. Så har jag aldrig tänkt förut, men så får nog tankegången gå nästa gång jag övervinner min skräck för att ta klivet in i en provhytt igen.
 
Njut av dagen!