Chokladtårta med mjölkchokladfluff och jordgubbskompott
Hipp hipp hurra! Idag är det Andrea´s födelsedag!
 
 
 
Det har vi firat med en tripp på stan och varit ute och ätit. Skönt när barnen är stora så man kan göra de där sakerna som blir minnen istället för alla dessa paket som har varit genom åren. Självklart har hon fått paket, men i dem är det saker som hon både vill ha och behöver och som ung vuxen så uppskattar hon det på ett annat sätt än vad små barn gör. Jag tycker nog att det blir mysigare och mysigare att fira födelsedagar ju äldre
barnen blir.
 
 
 
Den 3:e juli är det inte bara min älskade dotter som fyller år utan jag har märkt att det finns en hel del som har lyckats pricka in det här datumet vad det gäller barnafödande genom åren. En kollega till mig har även hon en dotter som är förärad med denna dag som födelsedag och jag fick den stora äran att göra hennes tårta. En bestämd ung kvinna som vet vad hon både tycker om och inte, vilket jag tycker är jättebra! Det begränsar mig i min kreativitet på ett bra sätt då det är så mycket svårare att få helt fria händer.
Tårtan är det projekt som jag höll på med igårkväll och jag måste säga att jag blev själv nöjd med resultatet och hoppas att det sällskap som får smaka tårtan blir tillfredsställda. Det är svårt att veta exakt hur slutsmakerna blir och hur de gifter sig med varandra om jag gör nya kombinationer vad det gäller både botten och fyllningar. Jag provsmakar givetvis under processens gång, men det går aldrig att veta hur det slutgiltiga blir då det bara finns en färdig tårta.
 
Då födelsedagsbarnet inte är så förtjust i sockerkaksaktig botten fick jag vara inovativ och tänka lite utanför boxen. Smakerna var hon på det klara med, mjölkchokladfluff och jordgubbskompott, och då hon gillar kladdkaka som kaka så hade jag det i tanken då jag letade recept på tårtbotten. Det blev en lite mer kompakt chokladbotten som är på gränsen till lite seg och jag hoppas att den stod till sig bra över natten tillsammans med fyllningen. Maräng var också en smak som hon gillade och då passade jag på att täcka den med marängsmörkräm innan hela skapelsen täcktes med ett lager av en blandning av marsipan och sugarpaste samt dekorationer gjorda i sugarpaste.
En del av momenten var helt nya för mig, men lyckades överlag bra och som jag förklarade för min kollega vid tårtöverlämningen så är det bara roligt att få göra olika sorters tårtor, det blir övning för mig och jag lär mig mina begränsningar och vet vad jag kan och behöver öva mer på.
 
 
 
Chokladtårta med mjölkchokladfluff och jordgubbskompott 
8 personer
Fransk chokladbotten
  • 250 gr smör
  • 250 gr 60% mörk choklad 
  • 6 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2½ dl vetemjöl
Smält smöret i en kastrull.
Ta kastrullen från plattan och smält chokladen i det varma smöret.
Vispa ägg och strösocker pösigt.
Häll i chokladsmöret och rör ihop.
Vänd försiktigt ner vetemjölet.
Häll smeten i en smord form, 18 cm i diameter.
Grädda botten i nedre delen av ugnen, 175°, i ca 40 minuter.
Känn med en sticka, den ska vara lite kladdig.
Låt botten svalna i formen.
 
Mjölkchokladfluff
  • 180 gr mjölkchoklad
  • 3 dl vispgrädde
Värm grädden försiktigt i en kastrull, den får inte koka.
Ta kastrullen från värmen och smält chokladen i den varma grädden.
Häll över chokladgrädden i en skål och låt stå i kylskåpet över natt, eller minst 6 timmar.
Vispa med en elvisp tills du får en lagom tjock konsistens.
 
Jordgubbskompott
  • 250 gr jordgubbar
  • 70 gr strösocker
  • 1 tsk citronsaft
  • 2 gelatinblad
Dela jordgubbarna i mindre bitar.
Lägg gelatinbladen i blöt ca 5 minuter.
Koka ihop jordgubbar, strösocker och citronsaft och låt det puttra i ca 5 minuter.
Krama ur gelatinbladen och smält dem i den varma kompotten.
Häll upp på burk och låt svalna.
 
Marängsmörkräm
  • 3 äggvitor
  • 250 gr strösocker
  • 350 gr rumsvarmt smör
  • 2 tsk vaniljsocker
Häll äggvitor och strösocker i en ren rostfri skål.
Ställ skålen i ett varmt vattenbad och vispa konstant tills alla sockerkristaller har löst upp sig, smeten är då ca 65°.
Ta bunken ur vattenbadet och vispa med en elvisp tills det har blivit fast och vitt.
Tillsätt under vispning en liten smörklick i taget och tillsätt sedan vaniljsockret.
Vispa smörkrämen tills den har svalnat helt.
 
Dekoration
  • 400 gr vit marsipan+250 vit sugarpaste, som jag knådade ihop till en smidig konsistens
  • blommor av sugarpaste
  • crémefärgade sockerpärlor
Montering
Dela tårtbotten i tre delar.
Bred ett tunnt lager med mjölkchokladfluff på den första delen och gör även en "kant" av densamma.
Fyll med jordgubbskompott innanför "kanten".
Täck med en del tårtbotten.
Bred ett lager med mjölkchokladfluff och täck sedan med den sista delen av tårtbotten.
Låt gärna tårtan stå kallt till dagen efter.
Spackla tårtan med marängsmörkrämen.
Kavla ut blandningen av marsipan och sugarpaste och klä tårtan med den.
Skär rent kanterna och dekorera på valfritt sätt.
 
 
 
 
 
 
Nu ska vi fortsätta med vårt eget födelsedagsfirande här hemma. Då vi är en liten familj som firar henne idag, det blir lätt så då det både är sommar och att ha skilda föräldrar, så ska vi smaska på en liten prinsesstårta här lite senare, jag menar don efter person! ♥ 
 
Njut av dagen!