Fläder
Jag försöker att ta vara på dessa lite gråare dagar på bästa sätt. Ibland går det mindre bra, som igår, och ibland så går det lite bättre, som idag.
Har hunnit med en hel del fast tiden för att slappa även har funnits med. Det bästa av två världar skulle man kunna uttrycka sig som.
 
För mig är det lite viktigt att kunna reflektera över dagen och inse att jag har gjort något vettigt under de vakna timmarna och inte bara suttit med de sociala medierna eller slösurfa på datorn eller hm... nätshoppat...
Idag kan jag hittills lägga iallafall två saker till de mer vettiga göromålen i min ryggsäck och det känns bra. Då kan jag klappa mig lite på axeln och tänka att det är helt okej att bara sätta ner ändan ett tag och bara ge den i vad allt nyttigt att göra heter. För hur eller hur så har jag ju faktiskt semester. 
När jag Googlade ordet semester så hittade jag denna definition på Wikipedia:
 
"Semester är avtalad ledighet under ett visst antal av årets dagar. Semester kan vara lagstiftad, ett resultat av kollektivavtal eller vara fritt avtalad mellan arbetsgivare och arbetstagare, och kan resultera i att semesterersättning betalas ut. I vardagligt tal används ordet även om själva semesterresan många åker på under till exempel sommaren eller skolornas sportlov."
 
Visserligen står det inget om att sitta på ändan i soffan under dessa lediga dagar, men jag tycker nog att jag kan läsa ut det mellan raderna i texten. Eller vilken tolkning gör du?
 
 
 
 
 
 
Passade på att göra färdigt en andra sats med fläderblomssaft idag, recept hittar du här, och jag tror att jag kommer att lämna de resterande blomklasarna att få bli bär nu så att jag kan koka en omgång med fläderbärsmarmelad senare i höst. Jag gillar att kunna ta tillvara på det som trädgården kan erbjuda och försöker att hitta nya recept ibland, men det går lite trögt. Det är så lätt att "fastna" i samma gamla kletiga sidor i konserveringsboken eller i receptsamlingen trots att det finns en uppsjö av fantastiskt duktiga människor som hela tiden utvecklar de recept som redan finns eller hittar på nya. Kanhända att det är där jag får lägga en del av tiden vid datorn, att hitta nya spännande recept från lika spännande människor.
 
Ta hand om dig!