Jordgubbsrutor
Nu är det verkligen jordgubbstider och det börjar lysa rött och vitt i våra plantor, vi har nämligen även vita jordgubbar. De är verkligen söta och goda båda sorterna och vi avnjöt några jordgubbar nu idag till efterrätt och de fick sällskap av en härlig vaniljkräm. Gu´så gott!
 
Häromdagen så köpte jag en hel låda med jordgubbar, 15 liter, som fick bli både kompott, att äta dem rakt av, de flesta ligger i frysen men jag bakade även en kaka med en del av dem. En av de godaste kakor med jordgubbar som jag ätit och receptet kommer från Fredrik Nylén, ni kommer kanske ihåg honom från programmet "Hela Sverige bakar" år 2013 då han kom tvåa. Han är fantastiskt duktig och jag gillar att han bakar mycket enkla kakor men de får ändå en extra twist av honom och den här kakan var inget undantag. En härligt seg ruta med både jordgubbar och mandel, en kaka som verkligen föll mig i smaken och kommer att bakas fler gånger kan jag lova. Och du, testa du också! Du lär inte ångra dig!
 
 
 
 
 
Jordgubbsrutor 
ca 20 rutor
  • 150 gr smör
  • 4 dl strösocker
  • 3 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • ca 3 dl delade jordgubbar
  • 1 dl flagad mandel
Smält smöret i en kastrull.
Häll sedan smöret i en bunke och rör ner strösocker och äggen, ett i taget.
Blanda vetemjöl och vaniljsocker i en bunke och vänd ner det i smeten.
Häll smeten i en form, ca 20x30cm, som du klätt med bakplåtspapper.
Strö över jordgubbar och flagad mandel.
Grädda kakan mitt i ugnen, 175°, i 25-30 minuter.
Låt kakan svalna och skär den sedan i lagom stora rutor.
 
 
 
 
 
 
Har varit ute i trädgården nästan hela dagen idag och det kommer att bli detsamma imorgon också. var förut och hämtade min Rosenapel och den ska få komma ner i jorden imorgon. Idag blev det "bara" gräset som blev bortgrävt, vilket jag känner i ryggen just nu. Det här att använda muskler som man inte är van vid att använda, de gör sig påminda snabbt. Men det är bara att ge sig på det igen, skam den som ger sig!
 
Njut av kvällen!
#1 - jessie

Hej!
Din blogg är så fin och inspirerande, fina bilder och goda bakverk, helt i min smak
Med vänlig hälsning
jessie

Svar: Tack så jättemycket för dina fina ord! Det gör mig jätteglad och du är så välkommen att kika in närsomhelst! Ha det gott!
Viktoria Grönqvist Alvin