Havrebollar
Ibland så tröttnar jag lite på vissa kaksorter och vill piffa till dem lite efter mitt tycke och smak eller efter vad andras tycke och smak kan tänkas vara. Så gjorde jag häromdagen när jag skulle fixa go´fika till en grupp människor. 
Jag utgår oftast från de eller den person/personer som ska vara den som äter. Jag väger in det mesta som personlighet, ålder, intressen och det mesta som jag vet om personen eller personerna. Det är en utmaning då det i en grupp kan finnas många skilda tycken och smaker, men det gör att man får gå en sorts medelväg där det är ganska snälla smaker och enkla kaksorter.
En kaka som de flesta gillar är den klassiska chokladbollen. Den är enkel att göra och att äta, den har bra smaker men kan ibland kännas lite trist. Sedan finns det den ljusare varianten som vi kallar för havreboll där det inte alls är någon chokladsmak utan en len och krämig smak. Jag tänkte mig en sorts medelväg på dessa två och skapade mig en egen havreboll men med en touch av O´boy-smak. Krämig, smörig och väldigt god, gjorda i lagom storlek så att det går att stoppa in en hel havreboll i munnen utan att verka för glupsk. Och är de sdmå så får man ta två!
 
 
 
Havreboll 
ca 30 stycken
  • 275 gr rumsvarmt smör
  • 3½ dl strösocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 l havregryn
  • 1 dl färdigblandad O´boy efter egen styrka
  • pärlsocker
Lägg smör, strösocker, vaniljsocker och havregryn i en stor bunke.
Vispa med elvispen i ca 5 minuter.
Tillsätt O´boy och rör ihop till en krämig massa.
Rulla lagom stora bollar och rulla dem i pärlsocker.
Förvara dem kallt och det går jättebra att frysa dem.
 
 
 
 
Njut av kvällen!