Kryddplantering
Sitter här och gäspar stort och klockan är inte ens halv åtta än. En heldag utomhus gör sitt till och med lite kroppsarbete på det så känns det som om jag skulle kunna lägga ner huvudet på kudden och somna bums! Men jag tror nog att jag får ta och hålla ögonen öppna ett tag till iallafall, kanske ta en sväng ut i trädgården för att titta på det som jag har åstadkommit idag.
 
Då jag har varit ledig denna klämmåndag så passade jag på att göra lite ärenden på stan på förmiddagen. Det inhandlades studentpresent till dotter, nä du Andrea jag berättar inte vad det är det får du veta nästa fredag, och tog en tur till två olika affärer för att inhandla lite plantor. Det blev både kryddväxter och tomatplantor som planterades under dagen.
 
 
Börjar med ett någorlunda organiserat kaos...
 
...för att avsluta med var sak på sin plats.
 
 
 
 
 
 
 
Mina kryddplantor inhandlade jag på Granngården och jag hittade några nya sorter som jag tänkte prova på. Jag brukar alltid köpa mynta, vilket jag även gjorde i år, men även chokladmynta då den är god att använda i marinader. Men den här gången så valde jag faktiskt bort chokladmyntan och tog istället jordgubbsmynta. Den doftar fantastiskt gott av jordgubb och jag ser fram emot att använda den både i drinkar och desserter, vilket jag tror kommer att göra succé. 
Hittade även en för mig okänd sort som hette olivört och ska tydligen passa bra till pasta och sallad och den doftar väldigt fräscht, nästan lite barrskog, och ska tydligen ha en ganska kraftig olivsmak. Jag får se hur jag kommer att använda den, men vi som gillar att äta lite plockmat med pasta, lufttorkad skinka med olika tillbehör ska nog kunna få till på något vis.
De övriga kryddorna blev de "gamla vanliga" så som rosmarin, basilika, oregano, timjan och några fler. De har jag nu planterat i lådor som står placerade utanför köksingången, lättåtkomliga både vid matlagning inne och ute.
Så nu kan sommaren börja på allvar, för nu är jag rustad ordentligt!
 
När det gäller tomatplantor så var det bara att gilla läget och köpa av de få sorter som fanns. Men det blev ordentligt uppväxta plantor av gul pärontomat, där det till och med fanns små tomater på gång, och några mindre av växthustomater. 
Passade på att fylla på med jord i pallen där de planteras och bära jord i hink, det ger nog bra armmuskler skulle jag tro. 
Då pärontomaterna var väldigt höga så behövdes det rejäla stöttor och då är det tur att det finns lite att tillgå här i våra skrymslen och vrår. Jag "slaktade" två gamla rullgardiner som stått på vinden på stallet och det blev alldeles lagom ordentliga stöd för dem. Det gäller att tänka återbruk i största möjliga mån. 
 
Nu hoppas jag på ett gynnsamt väder så att mina skördar blir rikliga för det finns inget bättre än att plocka och äta en solvarm tomat eller jordgubbe, plocka sin egen sallad i landet eller klippa gräslök från landet till gräddfilen och sillen till midsommar!
 
Ta hand om dig!