Studentens dag
Nu har jag äntligen landat ordentligt och lyckats att kravla mig ur studentbubblan, den som föräldrarna stiger in i när det börjar bli dags. Idag får det bli en avslutande del av det här kapitlet i mitt liv. Slutet som leder till en ny fas i mitt liv och en större förändring och fas för min dotter.
 
 
 
Triss i fantastiska flickor!
 
Stolt som få var jag igår då jag stod utanför Yrkesgymnasiet i Linköping och väntade förväntansfullt på att studenterna skulle äntligen få springa ut en sista gång från sin skola. Där stod jag med blommor i handen och jag blir alltid så känslosam när det är skolavslutningar och det blev ju inte mindre för att det är yngsta barnet som har sin sista skolavslutning.
När de så kommer ut och man får se all den glädje som sprudlar kring dem alla, vitaklädda flickor och kostymklädda pojkar med sina fina studentmössor på huvudet. De får ta det stora klivet ut i vuxenvärlden, ta steget ut i en framtid som de inte har en aning om vad den kommer att föra med sig, vilket är något stort och nytt för dem och att se hur de skrattar och ler just i denna stund, det är fantastiskt för mig som mamma att få uppleva. Äntligen är du färdig Andrea och du har gjort det så himla bra! Du ska vara så stolt över det som du har åstadkommit och du kommer att åstadkomma så mycket mer i ditt liv som du kommer att vara stolt och nöjd över!
 
 
 
 
 
Självklart var det studentflak efter utspringet, som sig bör. Att se alla dessa unga vuxna hoppandes på flaket med den ena ramsan efter den andra som basuneras ut ger mig gåshud av lycka. Hur de en sista gång gör en resa tillsammans, där de alla har samma mål, en skapa sig den framtid som de önskar, det är stort det!
Den stolta storebrodern ställde snällt upp som flakvärd denna dag och det är så härligt att se hur de två ställer upp för varandra i vått och torrt samtidigt som de ibland har meningsskiljaktigheter som heter duga, men det är ju så som syskonkärlek ska vara.
 
Studentmottagningen fick vi ha hemma hos mina föräldrar för enkelhetens skull, då studenten skulle tillbaka till Linköping på kvällen för ett sista firande med sina kompisar.
Det bjöds på vegetarisk smörgåstårta samt tårta till kaffet. Det blev hemmagjort av båda tårtsorterna och med tanke på att det var första gången som jag gjorde en vegetarisk smörgåstårta, gör nästan aldrig smörgåstårta oavsett vilket, så blev jag över förväntan nöjd med smakerna, dock vet jag nu vad jag kan förbättra till nästa gång. Recept till både smörgåstårta och studenttårta kommer senare.
 
Ta hand om dig!