Trädgårdssug
Håller tummarna för att det ska vara bättre väder idag än vad det var igår. Här gällde det att utrusta sig med solskyddsfaktor kontra regnrock och sydväst och ovanpå det en skyddshjälm för att inte skadas för mycket av det hagel som fullkomligt störtade ner från himlen en stund här på eftermiddagen. Blåsten tog även den i allt vad den kunde, men idag, peppar peppar, så ser jag bara hur grannens fasadflagga rör sig lite försiktigt i vinden än så länge och solen den tittar fram mellan de molntussar som hänger på himlen.
 
 
 
Idag har jag verkligen lust att ge mig ut i trädgården för att ta tag i det som ska bli ett land med något prydnadsträd och något mer fint. Jag skrev om det för länge sedan, men sedan blev det tyvärr inte mer än så. Ibland kommer livet imellan med allt vad det innebär och här har vi haft både student, hemflyttning av barn, lite krassliga föräldrar och lite annat som livet innehåller som stort.
Men nu är jag verkligen sugen på att ta tag i landet. Hämta fram grep och spade och bara gräva och skyffla undan det som inte ska vara där jag tycker att det ska vara och framförallt fixa till det så att det blir snyggt. Dock har jag inte bestämt vilken sorts prydnadsträd som ska få äran och tillträda platsen, men det ger sig nog då jag kommer till handelsträdgården. Jag har vissa villkor som det ska uppfylla som en maxhöjd på tre meter, vara en härligt grön nyans på bladen, gärna lite åt det mörkare hållet och ha underbart rosa blommor iallafall under någon period av säsongen. Vad det månne bliva för träd veta experterna. Det är en himla tur att de finns måste jag medge då jag allt som oftast inte har en blekaste aning om något vad det gäller träd och plantor utan kör på känsla. Funkar väl sådär ska jag erkänna.
 
 
 
I det redan befintliga landet som nu ska utökas/flyttas till viss del så finns det redan lite växter. Dessa står dock tyvärr precis vid husväggen vilket innebär att de inte får den vattenmängd som de önskar och då vi nu för andra året i rad har bevattningsförbud så prioriteras trädgårdslandet mer än vad ett blomland gör så de har tyvärr fått stå tillbaka vilket syns. Det finns en samling pioner i landet men som jag nog aldrig har settt blomma. Vad det beror på, om det nu kan vara vattenbristen, så tänker jag nog att behålla dem och göra en framflyttning av dem en bit för att de ska kunna få ta del av det regnvatten som dimper ner ibland. Om det nu kan göra så att de blommar det återstår att se, men det vore fantastiskt kul om det fungerade. 
Intill husväggen tänker jag mig att göra en "list" där jag ska lägga markduk och fylla upp med natursten, gärna av lite större modell, ca 15x15 cm. Vet inte riktigt var jag kan få tag på dem med det reder sig nog. Allt brukar lösa sig på något sätt. Men har du tips så lämna gärna det till mig.
 
Njut av dagen!