Vetebullar med kardemumma och vanilj
Går här hemma och väntar på regnet som har utlovats. Det har blivit framflyttat ett par timmar men jag har passat på och gjort det regngöra som nästan känns som det mest vanliga, att baka bullar.
Ni som följer mig vet att jag tycker att det är svårt att lyckas när jag bakar med jäst, men ibland har man inget val och då framförallt när det står vetebullar på menyn. Men på förmiddagen drog jag igång och ett par timmar senare så var det färdigt, ljumma nybakade bullar med smak av kardemumma och vanilj, inte helt fel och det är lätt att det slinker ner både en och två kanske till och med tre stycken innan de hamnar i sina påsar och "låses in" i frysen för framtida bruk.
 
 
 
Vetebullar med kardemumma och vanilj 
ca 40 stycken
  • 50 gr jäst för söta degar
  • 5 dl rumsvarm mjölk
  • 150 gr rumsvarmt smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 tsk stött kardemumma
  • 1 nypa salt
  • 800 gr vetemjöl
Smula ner jästen i en bunke.
Häll i den rumsvarma mjölken och se till att jästen löser upp sig.
Klicka ner smöret i degvätskan tillsammans med strösockret, saltet och kardemumman.
Tillsätt vetemjölet lite i taget och bearbeta degen tills den släpper från kanterna, minst 5 minuters bearbetning.
Spara resten av vetemjölet till utbakningen.
Låt degen jäsa under bakduk i minst 30 minuter.
Under tiden degen jäser så fixar du fyllningen.
 
Fyllning
  • 150 gr rumsvarmt smör
  • 4 msk vaniljsocker
Vispa ihop smör och vaniljsocker med en elvisp så att det blir fluffigt och lättbearbetat.
 
Dela degen i två delar.
kavla ut varje del till en rektangel.
Bred fyllningen på båda rektanglarna och rulla ihop dem från långsidan.
Skär rullen i centimetertjocka bitar som läggs i bullformar som är placerade på en ugnsplåt.
Låt bullarna jäsa under bakduk i minst 30 minuter.
 
Pensling och dekoration
  • 1 ägg
  • pärlsocker
Pensla de jästa bullarna med uppvispat ägg.
Strö över pärlsocker.
Grädda bullarna mitt i ugnen, 225-250°, i 5-10 minuter.
Låt bullarna svalna på galler under bakduk.
Njut dem gärna ljumma med ett glas kall mjölk. Det är barndomsminnen det!
 
 
 
 
 
Ikväll blir det att titta på Sommar med Ernst och se ur han fortsätter att pyssla i det fantastiskt mysiga huset som han hittat. Jag kan ibland tycka att en del av hans idéer är lite väl mycket,men kan bli väldigt inspirerad och tycka att själva grundidén kan vara okej för att sedan ta det och göra det till något eget. 
Det är väl det som är hans tanke med programmen, att ge oss idéer och inspiration för at sedan göra det till vårt eget och passa in det i våra hem.
Och sedan kan man ju inte annat än att älska alla hans uttryck!
 
Ta hand om dig!
#1 - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

så gott

Svar: Ja verkligen! Tur att jag inte bakar bullar varje dag! 😀Ha det gott!
Viktoria Grönqvist Alvin