Att glädjas med andra
Att ha roligt och glädjas behöver inte betyda att det är något som händer just mig. Jag kan bli otroligt lycklig och stolt över någon annan som lyckas med en bedrift eller har något som den blir glad över. Det blir liksom lite roligare då när det blir dubbel glädje! Har jag då lyckan att få vara med och glädjas tillsammans med personen ifråga så blir det ännu större och att få se en annan människas ögon som glittrar av den egna stoltheten och är lyrisk över sig själv det är stort.
 
Den här sommaren är jag glad och stolt över att min dotter tar studenten. Hon är min minsting, om man nu kan vara det vid 18-års ålder, och hon har redan börjat planera inför sin stora dag.
Självklart är jag jättestolt över att min son tog studenten för 4 år sedan, men han var inte lika exhalterad över detta utan han tyckte nog att det var mer skönt att skolan var slut och studenten med tillhörande fest fick bli lite vad den blev. Han tog det steget från skolvärlden till vuxenlivet ganska lugnt och visade aldrig någon större oro inför framtiden, den ordnar sig nog på något vis.
Dottern däremot har större ambitioner vad det gäller att få fira studenten och har redan börjat planera upp både var vi ska vara, vilka som ska bjudas, vad som ska ätas och vad hon ska ha på sig. Och jag har full förståelse då det är stort att ta studenten, man lämnar ungdomstiden bakom sig och tar det stora klivet in i vuxenvärlden och den här tjejen gör det mer med känsla och har en större fundering och en pirrig känsla i magen än vad henes bror hade. Jag som mamma har fullt förtroende för att det här kommer hon att lösa på ett eller annat sätt, precis som hennes fantastiska bror gjorde, och jag känner ingen som helst oro för att det inte kommer att gå bra.
 
"Sjung om studentens lyckliga dag..." som upplevdes för fyra år sedan och i år är det dags igen!
 
När jag tänker på vad mina barn har uppnått under sina levnadsår hittills så är det väldigt mycket, Själv så tänker man oftast inte på det och reflekterar inte över det på samma sätt som kanske andra gör det. Men sätter jag mig ner och funderar en stund så har jag mycket att känna stolthet över, både vad jag själv har åstadkommit men även vad andra nära och kära har gjort. 
 
Ta hand om dig!