Att inspireras av andra
Ni vet ju vid det här laget att jag älskar att baka alla möjliga sorters bakverk, stora som små. Ibland kan det vara svårt att hitta nya lösningar, idéer och tekniker för att komma vidare när man är "ensam på jobbet" och då gäller det att hitta hjälp och inspiration från alla håll jag kan. Ett sätt är att hitta och följa fina konton på instagram eller bloggare som är duktiga på att dela med sig av bilder i sina inlägg, surfa runt på nätet efter bilder eller så går man på bokrean och fyndar böcker som kan ge en liten extra kick i det egna flödet.
 
 
 
 
 
 
 
Den här gången när jag var på rean resulterade det i en bok av Manuela Kjeilen, Just Sweet, och anledningen till att jag fastnade för den var alla dessa fina bilder i härliga pasteller vilket jag bara älskar! 
Jag har aldrig förut varken tittat på hennes program på TV eller bakat något av hennes recept, men det får väl bli ändring på det nu när jag får se allt fint hon gjort på bild och samtidigt tycker jag om konceptet där hon har blandat recept, olika spritstekniker och andra nyttiga tips med lite härliga citat både från henne själv och andra kända människor i boken.
Att sitta och bläddra i hennes bok gör att jag skulle vilja ta en veckas semester och bara vara kreativ i köket, fylla spritsar med frosting och prova varenda tyll som jag har i mina lådor för att skapa den ena läckra skapelsen efter den andra, temperera choklad och tillverka olika sorters dekorationer av både sugarpaste och marsipan, vilken lycka att få göra detta. Drömmen skulle vara att bjuda in några härliga människor på mysig fika och sitta och gotta oss med bakverk och småskvaller i många timmar, bara för att vi kan. Undrar vem som skulle vilja vara med?
 
Att hitta inspiration hos andra är alltid roligt och en ynnest att få ta del av vad andra kan och vill lära ut och kan jag ge en liten del tillbaka i form av idéer och tips oavsett om det gäller bakning eller något annat, ja då är jag mer än nöjd!
 
Ta hand om dig!
#1 - Felicia

Åh, vad gott det såg ut i den boken!

Svar: Ja verkligen! Vilken sida jag än bläddrar till så hittar jag något som ser gott ut så nu får det snart bli kakbakning här hemma. 😀Ha det gott!
Viktoria Grönqvist Alvin