Att vara mamma...
är inte alltid det lättaste uppdrag som jag har tagit på mig här i livet men jag har älskat och älskar varje minut av det. Det är dock ett uppdrag som jag tar mig an till 110% och viker inte en tum ifrån mina barns sida, oavsett vad. 
Som mamma behöver jag ge mina barn vissheten om att jag inte alltid tycker om det de gör men att jag älskar dem för de personer som de är. För mig är det det viktigaste ett barn behöver veta och få höra av sin mamma, att jag älskar dem oavsett vad.
 
 
 
Något som jag försöker skicka med dem in i vuxenlivet är att vara ödmjuk mot det, vilket inte alltid är lätt i den ålder som ung vuxen, att respektera andra och att vara modig.
Att vara modig är att hitta en bra balansgång mellan rädsla och dumdristighet, att inte vara övermodig men även att inte stå tillbaka för mycket. Just idag hittade jag ett citat från Aron Andersson, killen som ni säkerligen har sett köra Vasaloppet några år i rad nu, där han skriver "Mod handlar inte om att inte vara rädd. Mod handlar om att vara rädd men att göra det ändå!". 
 
 
 
Om en månad så tar min dotter studenten och det stora klivet ut i vuxenvärlden ska tas. Ut i en framtid där det kommer att finnas en uppsjö av möjligheter att välja mellan, massor med saker att upptäcka och prova på, men det gäller att inte glömma att packa ryggsäcken med både ödmjukhet, respekt och mod. En ryggsäck med en packning som bitvis kan vara blytung att bära, be då om hjälp att bära bördan, och tillfällen då den är lätt som en fjäder.
 
Om en månad har jag två barn som traskar omkring och lämnar vuxna fortspår efter sig, då är jag inte längre i den mammaroll som jag har varit så van vid att vara. Den roll som jag har haft i 23 år blir plötsligt en helt annan roll, som måhända inte alltid kommer att skilja sig så mycket från hur den ser ut idag, men kommer ändå inte att vara densamma. 
 
Som student är det skrämmande, hisnande, pirrigt och helt underbart att få springa ut och ta emot den nyfunna friheten som finns utanför dörren och jag hoppas att den tar emot dig Andrea med ödmjukhet, respekt och mod!
 
Ta hand om dig!