Chokladbollens dag
Ja, jag vet att ni säkert är dödligt trötta på att höra om att det är chokladbollens dag, så jag ska inte skriva så mycket om det. Bara ge er det recept som jag bakade på idag då jag för första gången gjorde en chokladbollsrulltårta och den blev god, så god så att min man nog lyckade få i sig fyra bitar hittills, och än är inte kvällen slut och hockey på TV om ett tag.
 
 
 
Chokladbollsrulltårta 
Chokladbollssmet
  • 200 g rumsvarmt smör
  • 2 dl strösocker
  • 1 dl kakao
  • 8 dl havregryn
  • 100 gr philadelphiaost
Rör ihop smör och strösocker i en bunke.
Tillsätt de övriga ingredienserna och se till att det blandar sig väl.
Kavla ut smeten mellan två bakplåtspapper, ca 30x40cm.

Havre-kokosbollsmet

  • 150 g rumsvarmt smör
  • 2 dl strösocker
  • 5 dl havregryn
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 dl kokosflingor
  • 0,5 dl mjölk
Rör ihop smör och strösocker i en bunke.
Tillsätt de övriga ingredienserna och se till att de blandar sig väl.
Kavla ut smeten mellan två bakplåtspapper, ca 30x40cm.
Dra av det översta pappret på båda smeterna.
Lägg havre-kokosbollsrekatngeln på chokladbollsrektangeln.
rulla ihop den från långsidan till en tajt rulle.
Strö kokosflingor alternativt pärlsocker på ett bakplåtspapper och rulla chokladbollsrullen så att den täcks av kokosflingor/pärlsocker.
Låt gärna rullen vila i kylskåp innan du skär lagon tjocka skivor av den.
 
 
 
 
 
Fruktansvärt enkelt recept, men resultatet ser proffsigt ut, det gillas av mig.
Sedan är det fantastiskt roligt att baka just chokladbollar då det är så där härligt kletigt och labbigt. Jag kan dock rekomendera att ta på sig ett förkläde om man vill vara rädd om sina kläder, vilket denna bagerska INTE gjorde idag utan bakade glatt med vit blus och kofta på sig. Behöver jag skriva att den inte var vit efter det att jag var färdig? Okej, det var den inte iallafall och jag tackar för att det finns tvättmaskiner nu för tiden, annars vet jag inte hur denna slabbamaja skulle se ut varje dag.
 
Idag bjuder jag inte på några bilder på mig själv, men fantastiskt kul att ni uppskattade de fyra finaste selfies jag förärade er med igår! Det värmer mitt hjärta att ni verkligen uppskattar det jag gör, även att det blir lite flams och trams ibland och mina bjudningar av mig själv. Men det är väl det vi behöver, släppa alla hämningar och låta det gå lite över gränsen ibland och bara vi vet att vi ska tillbaka på "rätt" sida av den igen.
 
Ta hand om dig!
#1 - emeliesandelia.se

Så otroligt gott det ser ut!! Måste testa! :)

Svar: Tycker jag absolut att du ska göra! Ha det gott!
Viktoria Grönqvist Alvin