Jordgubbsrulltårta
För mig betyder inte bakning att jag måste göra mig till och alltid baka avancerade bakverk som tar en evighet att få ihop. Nej, för mig är det smakerna som styr och mest min lust för att vara kreativ. Visst är det roligt att ge sig själv utmaningar och verkligen försöka överträffa mig själv, för det är enbart mig själv jag tävlar mot, men ibland behöver jag få bara vara lite vanlig och få ihop en enkel rulltårta.
 
Gårdagen var för mig en sådan dag där min sug efter en viss smak fick bestämma tillsammans med vilken tid jag hade att tillgå. Med andra ord något som smakar jordgubb och något som går snabbt, hm..., jordgubb+snabbt=jordgubbsrulltårta. Dels är det få ingredienser, vilka man oftast har hemma och sedan är tiden i ugnen kort samt att det är ätklart nästan omedelbart. Om det nu är smaklökarna som man vill ge en snabb tillfredsställelse.
Nu behöver man inte fylla rulltårtan med just jordgubbskompott utan det fungerar med vilken sylt eller kompott som du har hemma.
 
 
 
Jordgubbsrulltårta 
  • 3 ägg
  • 1½ dl strösocker
  • 2 msk vispgrädde
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2-3 dl jordgubbskompott, recet hittar du här, eller annan sylt
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
Tillsätt vispgrädden och rör om.
Blanda samman vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke.
Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut smeten.
Grädda den i mitten av ugnen, 250°, i 5 minuter.
Stjälp upp botten på ett sockrat bakplåtspapper och dra försiktigt det första pappret från botten.
Bred kompotten på botten och rulla ihop den från långsidan till en tät rulle.
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu ska jag njuta av mina fyra dagar som jag har ledigt nu, men som summa summarum inte blir så mycket fri tid kvar av. Dagarna är fyllda av både kuligheter och måsten, vilket jag hoppas att jag hinner med att berätta för er under resten av veckan.
 
Njut nu av den härliga onsdagskvällen!