Listor!
Något som har blivit lite "värre" med åren är mitt minne och att komma ihåg vad jag ska säga och göra vid olika tillfällen. Inte så att det drabbar någon mer än mig, vad jag vet iallafall, men det är frustrerande när jag ska göra saker och har glömt nästan hälften och därför få vända tillbaka.
Jag vet även anledningen till att den här glömskan skapas, lite för många bollar i luften samtidigt och då utan livlina. Men om jag tvinnar ihop mig en liten tunn lina så sitter jag ganska säkert på plats och kan styra mig igenom det mesta, bara att komma dit till tvinnandet. 
 
 
 
Livlinan är att skriva listor över saker som ska uträttas, ställen som ska besökas och tider som ska passas. Inte det minsta konstigt egentligen, det kallas nog av de flesta att vara välorganiserad, och ett så simpelt verktyg att använda och har använts i hundratals år. Det är nog mest en övertro på mig själv som gör att jag inte skriver dem alla gånger som det behövs. 
 
Mina listor skriver jag på papper med en helt vanlig bläckpenna. pappret kan till och med vara en baksida på ett reklamblad eller kvitto, bara det finns yta att skriva det jag behöver. Jag har gjort fåfänga försök med att ha en liten snygg anteckningsbok i väskan, men det slutar alltid med att jag inte riktigt vet var jag har gjort av den snygga boken, då det förflyttas beroende på var jag har haft behovet av att läsa min skrivna lista och då försvinner liksom hela konceptet.
Ett löspapperssystem fungerar som bäst just nu, men jag kommer säkerligen att ge mig på ett eller två försök till med snygga inbjudande anteckningsböcker och vem vet, en dag kanske jag lyckas med att få in det i mitt system. Skulle vara härligt om det blev så, övning ger färdighet eller vad det nu är som jag brukar skriva här.
 
Försöker även att överföra den så kallade organiserade tankegången till mina barn och det ger väl blandade resultat. Just nu har jag en dotter som är så uppe i varv inför den stundande balen och studenten och hon har så mycket tankar och funderingar som hon säger muntligt till mig när vi pratar med varandra i telefonen. Det är näst intill lönlöst för mig att ta till mig då den ena muntliga tanken avlöser den andra och jag har tappat tråden för länge sedan. Bad henne nu senast att skriva en lista och skicka till mig, så jag har lite trådar att tvinna någon liten livlina av, så ska ni nog se att vi klarar av dessa två stundande högtider vi också. Bara jag har mina listor så ska det nog gå bra!
 
Ta hand om dig!