Släkten är värst?
Vilken härlig dag vi haft idag! Alla möjligheter att njuta av vår, värme och solsken har vi haft och min man och jag har även fått gått på födelsedagskalas dagen till ära. Så idag fick jag möjligheten att klä upp mig lite fint, passande nog ett 8-års kalas!
 
 
Byxor gamla från H&M och topp från Haléns, vilken tyvärr är slutsåld.
 
Just detta med födelsedagskalas gav mig många tankar om vem det är som dyker upp på ett sådant. Vilka är inbjudna och vilka undviker man att bjuda in?
Det finns ett citat från Jacues Delille som säger "Ödet ger oss våra släktingar men våra vänner väljer vi själva." och det finns säkert många som känner en viss tvekan till hur man ska ha det när det gäller gäster på kalas och högtider så som bröllop och födelsedagar. För är alla släktingar självskrivna?
 
Nja, i min värld är det inte så. Min man och jag har en ganska stor släkt om vi räknar samman båda våra sidor om dem och när det gäller just det här med vem vi ska bjuda så bjuder vi dem som vi vill ska komma, inte dem som vi känner måste bli inbjudna på grund av släktband. Inte bjuder vi in gamla faster Berta, nu har vi dock ingen sådan, bara för att hon är en faster och släkting, nej faster Berta blir i så fall inbjuden för att vi vill att faster ska komma och ingenting annat. Vill vi inte ha med någon släkting av en eller annan orsak så bjuds de inte in. Att bjuda bara för bjudandets skull fungerar inte i min värld, oavsett hur nära eller avlägset släkt man är. 
 
Släktingar väljer man inte men för den skull behöver man inte var dem nära i livet utan det ska finnas en sorts valmöjlighet där också, precis som du gör när du väljer dina vänner.
För i släkten finns det alltid det svarta fåret, kanhända att man är det själv eller någon annan som är det, och dessa måste man ju få avskärma sig ifrån, likväl som du gör med en så kallad vän som du anser inte är bra för dig att ha kvar av någon anledning. 
Nu har vi som tur är inget svart får i släkten och jag tror inte att vi är det heller varken min man eller jag och vi trivs med den släkt som vi har berikats med. Men jag skulle inte tveka en sekund att bryta med en släkting som är en energitjuv, precis som jag skulle göra med en vän eller bekant. För mig är inte alltid blod tjockare än vatten om det inte är bra för mig eller min närmaste familj.
 
Ta hand om dig!