Barbietårta
I helgen fick jag det ärofyllda uppdraget att baka tårtor till en glad 5-åring. Ni som följer mig här har redan fått sett den enhörningstårta som jag tillverkade, men då det var tårtkalas för cirka 20 personer så var det även beställt en Barbietårta till festen. Det kom ett bildförslag via messenger och utifrån den bilden så skapade jag en egen klänning, en riktigt prinsessig klänning i rosa och vitt.
Här måste jag erkänna att min gymnasieutbildning, jag är utbildad sömmerska, kom väl till pass då jag skulle bygga upp klänningen volangrad för volangrad samt skapa någon form av rosett som skulle dölja alla de fula skarvar som bildades på baksidan av klänningen. Jag tänkte mig tillbaka till hur vi på Beklädnadstekniska utbildningen på Ljungstedska skolan i Linköping tillverkade de stora rosettliknande sjoken av tyg som på den tiden, jo moderiktigt var det då, skulle pryda den bakre delen av klänningen. Vi tyckte att det var jättesnyggt då, men ingenting som jag skulle välja att göra idag om jag skulle sy en balklänning. Jag tyckte dock att det var något som skulle klä Barbie och den klänning som hon skulle iklädas. Så med kavlande och rynkande och en massa "volangande" så stod Barbie där så fin i sin rosa skimmrande klänning för att vänta på att få gå på 5-års kalas hos en annan liten charmig prinsessa.
 
Att bygga Barbietårtor är riktigt kul då det bara är att gå all-in vad det gäller fantasi och rysch pysch. Färgen är ofta given, rosa, redan innan kunden än nämnt det då Barbie är mer eller mindre synonym med just den färgen. Det tixigaste den här gången var att få till en bra färgskiftning lagren i mellan, men jag lyckades rätt så bra tycker jag nog. Och att sedan få borsta på det guldaktiga skimmret gjorde sitt till och jag hade nog inte kunnat gjort den mer prinsesslik än vad den blev.
Smakerna i den här tårtan fick bli lite klassiska som hallonkompott och vaniljkrämsgrädde (glasskräm). Dessa två fyllningar är tacksamma att jobba med då det behövs fyllning som blir relativt stadig då man bygger en Barbieklänning. Viktigt att tänka på är också att man har en hög botten samt en bra skål att bygga tårtan i. En annan sak som är viktigt är att man är ute i god tid och har möjlighet att låta den färdigfyllda botten vila i kylskåpet ett tag, allra helst över natten. Det är då lättare att eventuellt skära till formen på den samt att dekorera den.
 
 
Barbietårta 
Ca 12 bitar
 
Botten
  • 6 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1½ dl vetemjöl
  • 1½ dl potatismjöl
  • 3 tsk bakpulver
  • 3 tsk vaniljsocker
Vispa ägg och strösocker riktigt vitt och pösigt.
Blanda vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten.
Häll smeten i en form, ca 24 cm i diameter, som du klätt med bakplåtspapper.
Grädda botten i mitten av ugnen, 175°, i ca 30 minuter.
Stjälp upp botten efter ett par minuter.
 
Vaniljkrämsgrädde/vaniljkräm
  •  200 gr vaniljkräm, recet hittar du här eller gör på marsanpulver
  • 400 gr vispad grädde
Blanda samman kräm och grädde försiktigt.
 
Hallonkompott
  • 2½ gelatinblad
  • 300 gram hallon, frysta eller färska
  • 1½ dl strösocker
Lägg gelatinbladen i blöt.
Koka ihop hallon och strösocker i ca 10 minuter.
Ta kastrullen från plattan.
Krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i de heta hallonen under omrörning.
Häll upp kompotten i en burk och låt svalna.
 
Montering
 
Dela tårtbotten i tre delar, låt den översta deln bli lite tunnare än de övriga två.
Ta en glasskål eller annan bunke som har bra "kjolform" och klä den med plastfolie inuti.
Ta den tunnaste bottendelen och gör ett snitt från kanten och in till mitten.
Lägg den i botten av bunken med snittsidan upp och låt sidorna överlappa varandra, som när du viker ihop en pappersstrut.
Fyll med ett ganska tjockt lager med vaniljkrämsgrädde och se till att det blir en jämn yta.
Lägg på nästa bottendel, du får eventuellt skära till den i storlek så att den passa i skålen/bunken.
Spritsa en ring med vaniljkrämsgrädde och fyll sedan med hallonkompott.
Lägg på den sista bottendelen.
Täck med ett lager plastfolie och låt botten vila i kylskåp till dagen därpå.
 
Smörkräm
  • 300 gr rumsvarmt smör
  • 6 dl florsocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • knappt 1 dl kokhett vatten
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker till en krämig massa.
Tillsätt det heta vattnet lite i taget och låt sedan allt vispas samman på hög hastighet i ca 5-7 minuter.
 
Dekorering
  • ca 600 gr vit sugarpaste
  • pastafärg i valfria färger
  • skimrande puder
  • Barbiedocka
Montering
 
Mät ut var dockan ska sitta på tårtan.
Skär ut ett hål lagom stort för Barbien att passa i.
Klä in Barbiebenen i plastfolie och förankra dockan i botten.
Spackla hela tårtan med ett lagom tjockt lager smörkräm.
Färga in sugarpasten i valfria färger och kavla sedan ut den och klä in hela kjolen samt överdelen på Barbie.
Dekorera sedan hur du själv vill.
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu ska jag snart sätta mig ner i soffan och titta på "Hela Sverige bakar". Idag var det sötebröd som skulle bakas och där kanske jag kan snappa upp ett och annat tips då jag tycker att det är så svårt att få fina luftiga vetebullar och andra bakverk där jäst ingår.
 
Ta hand om dig!