Enhörningstårta
Idag föll den första snön här för den här vintern. Det har både blåst och snöat på tvären och har varit allmänt ruggigt och grått då snön inte har lagt sig här. Jag har dock sett på Instagram att det verkar som om det överlag har varit kallt nog hos de flesta så snön har lagt sig, men inte här som sagt var.
Jag spenderade min dag inomhus istället och har hunnit med att dekorera två tårtor till en sprudlande 5-åring som ska ha kalas imorgon. På önskelistan stod en enhörningstårta och en Barbietårta. Barbietårta har jag gjort förut men idag blev det premiär för enhörningstårta.
Jag valde att fylla enhörningstårtan med enbart Ahlgrens bilar-fluff då färgerna är lite pastelliga och godissmak, det kan väl inte passa en 5-åring. Jag valde att göra tre olika fluff då jag separerade färgerna på bilarna och sedan spritsade i ringar när jag fyllde tårtan. Kan bli en lite rolig effekt när man skär upp den.
 
 
Enhörningstårta 
Ca 10 bitar
 
Botten
  • 4 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 dl potatismjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
Vispa ägg och strösocker riktigt vitt och pösigt.
Blanda vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten.
Häll smeten i en form, ca 20 cm i diameter, som du klätt med bakplåtspapper.
Grädda botten i mitten av ugnen, 175°, i ca 30 minuter.
Stjälp upp botten efter ett par minuter.
 
Ahlgrens bilar-fluff
Detta räcker till 1 sats, till tårtan behövs tre satser, en i varje färg.
  • 40 gr Ahlgrens bilar
  • 3 dl vispgrädde
  • ev. rosa, gul och grön pastafärg
Häll 2 dl vispgrädde i en kastrull och värm på svag värme.
Tillsätt bilarna och rör tills de har smält i den varma grädden.
Häll blandningen i en skål och låt den stå i kylen i minst 6 timmar.
Vispa samman blandningen med den resterande grädden tills den har blivit fluffig.
Vill du ha en djupare färg på fluffen så tillsätter du lite pastafärg när du vispar.
 
Cream cheese frosting
  • 200 gr rumsvarmt smör
  • 5 dl florsocker
  • 300 gr cream cheese eller Philadelphiaost
  • ev. violett pastafärg
  • rosa, gul och grön pastafärg
Vispa det rumsvarma smöret vitt och fluffigt i ca 5 minuter.
Tillsätt florsockret och fortsätt att vispa ett par minuter.
Vispa ner cream cheese eller Philadelphiaosten och låt allt blanda sig väl. 
Jag tillsatte ytterst lite violett pastafärg för att få den en aning vitare, men ta ytterst lite!
Den frosting som blir över efter att du har spacklat tårtan delar du upp i tre delar och färgar in med pastafärg för att sedan använda vid dekorationen.
 
Till enhörningshornet har jag använt mig av gul sugarpaste som jag först gjorde tre avlånga konformade rullar av. Dessa snurrade jag sedan om varandra tills jag fick den form som jag önskade. En grillpinne fick vara det som stagade upp hornet. Det fick sedan stå i rumstemperatur och torka till ett par dagar för att sedan bli målat med guldfärg.
Öronen är gjorda av vit och rosa sugarpaste. Varje öra består av en fjärdedel av en cirkel av vardera färg som jag sedan har nypt ihop i den nedre delen. En vanlig tandpetare i basen på varje öra fick staga upp dem.
Ögonen är små cirklar av svart sugarpaste med små vita prickar av sugarpaste som dekoration.
 
Montering
Dela tårtbotten i tre delar.
Spritsa Ahlgrens bilar-fluff i ringar på den första delen.
Täck med mittendelen och spritsa sedan ringar på den delen för att sedan täcka med den tredje och sista delen.
Detta brukar jag göra dagen innan jag ska dekorera tårtan då den blir stabilare och lättare att handskas med. Tårtan får sedan stå i kylskåpet till dagen efter, täckt med plastfolie.
Bred ett så jämnt och slätt lager frosting över tårtan som du kan och se till att inget av botten syns.
Sätt dit ögonen för att lättare kunna skapa utifrån dessa.
Spritsa rosor och andra dekorationer med den färgade frostingen så att det bildar enhörningens man.
Sätt dit hornet och öronen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu laddar jag upp för att mysa framför TV:n ett tag och det ska bli roligt att se vad "Så mycket bättre" har att bjuda på den här gången. Förra veckan hade jag gåshud av både Uno och Tomas versioner av Sabinas låtar. Undrar om det toppas idag?
 
Ta hand om dig!
#1 - Mia Öberg

Men jisses vilken fiiiin!! Den skulle jag vilja ha 😊

Svar: Tack! Jag med! 😀Ha det gott!
Viktoria Grönqvist Alvin