Saffranscupcake
Nu börjar det närma sig advent och jul vilket innebär att de smaker som jag använder i min bakning blir mer och mer de smaker som man förknippar med just dessa stunder. Till dagens fredagsfika på jobbet så bjöd jag idag på saffranscupcakes och de är en favorit både hos mig men även hos mina kollegor skulle jag tro. 
 
Saffran ger en sådan härlig färg och smaken är ju så god så att det är svårt att bara hålla sig till en liten kaka när man väl är igång. Jag använder helt hel saffran som jag mortlar själv tillsammans med en sockerbit. Jag tycker oftast att det ger mer smak och färg från denna samtidigt som jag har mer kontroll över kvaliten på den saffran som jag använder. Den färdigmalda saffran använder jag också, men det blir oftast att den blir använd i matlagningen istället. Jag har en fantastiskt god fisksoppa med saffran som jag brukar göra ibland. Receptet hittar du här
 
Men till dagens cupcakes använde jag mig av hel saffran som jag mortlade själv, men det går givetvis lika bra att använda den malda saffranen som du kan köpa i de små kuverten i affären.
 
 
Saffranscupcakes med frosting 
12 stycken
  • 3  ägg
  • 2 ½ dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 100 g smör
  • ½ g saffran
  • 1 dl vispgrädde
  • 3 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt vitt och pösigt.
Smält smöret i en kastrull och tillsätt saffran och vispgrädde.
Häll saffranssmöret i smeten och rör om försiktigt.
Blanda samman vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten och se till att det blandar sig väl.
Placera ut 12 muffinsformar i en muffinsplåt eller sätt dubbla formar på en vanlig plåt.
Fyll formarna till 2/3 med smet.
Grädda dem i mitten av ugnen, 175°, i 15-20 minuter.
Låt dem svalna på galler under bakduk.
 
Frosting
  • 60 gr rumsvarmt smör
  • 100 gr philadelphiaost
  • 4 dl florsocker
  • 2 msk vaniljsocker
Rör samman alla ingredienser till frostingen, det går bra att göra det med elvisp.
Bred eller spritsa frosting på varje cupcake.
Dekorera eventuellt med strössel.
 
Det här receptet kan du enkelt anpassa till att göra både gluten- och laktosfritt. Det är bara att byta ut de produkter rakt av till de som du behöver. De cupcakes som jag bjöd på idag både gluten- och laktosanpassade jag genom att byta ut samma mängd av de ingrdienser som behövde bytas ut till de som var anpassade för de intolleranser som fanns. Och jag tror inte att det var någon som märkte någon skillnad...
 
 
 
 
 
 
Cupcakes är ett tacksamt bakverk att bjuda på. Beroende på hur du spritsar och dekorerar dem så kan det bli något riktigt vackert och snitsigt att bjuda på. Smakerna kan du variera i det oändliga och idag när det finns så mycket olika fina formar att köpa så går det att variera efter årstider och högtider. Jag kan tycka att det är riktigt fint att bjuda på en fint bearbetad och dekorerad cupcake på ett bröllop istället för den traditionella bröllopstårtan.
Det går ju verkligen att personifiera detta bakverk till att verkligen bli något som visar precis vem man är som person och till det tillfälle då den ska bjudas på.
 
Ta hand om dig!